Translate

fredag 8 oktober 2010

Välkommen till min blogg!

Hej!
Jag är en trebarnsmamma som har ett barn med diagnos Aspergers Syndrom (egentligen är den HFA = högfungerande autism, enligt de nya riktlinjer som kommer). I den här bloggen tänkte jag berätta om vardagen i vår familj. Jag bloggar för att visa att han, som jag kallar "M", är en helt fantastisk liten människa som skänker mycket glädje. Och även för att berätta vad Asperger Syndrom egentligen är. Om ingen vågar berätta, blir vi aldrig av med fördomar som att aspergare är kriminella och våldsbenägna. På sikt gör jag det för honom och andra med diagnos, för en värld med högre förståelse för dem och deras eventuella funktionshinder. Jag vill dock påpeka att jag inte är någon expert inom området, utan bara en vanlig mamma och det jag skriver är mestadels från erfarenheter i vår familj.

M är trots sina 6 år, en oerhört vältalig liten pojke, så därför så är det många gånger väldigt enkelt att förklara hur han upplever sin verklighet. Jag behöver bara skriva ner det han säger. Och många av hans kloka och roliga kommentarer uppskattas av mina facebook-vänner, så jag tänkte att fler skulle få ta del av dem här i bloggen, efter hand.

Vår familj består dessutom av barnens pappa, lillebror på 2,5 år (och dagis busigaste unge) samt lillasyster 14 månader (lillebror:s sidekick - väldigt lik honom och busig hon med).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar