Translate

söndag 31 oktober 2010

Var fick han det ifrån?

Det finns många olika teorier om varför vissa individer får autism, men man vet ännu inte vad autism beror på. Man har sett att hjärnan fungerar lite annorlunda. Det sägs att upp emot 80% av alla barn som får diagnos, har släktingar med dragen. Och i många familjer finns flera barn med autism eller drag av autism. Det finns helt klart en ärftlig komponent, oavsett vad som utlöser det.

På mitt jobb, där vi jobbar med matematik, är vi 4 stycken av 12 som har barn med samma diagnos. Är det en slump? Naturligtvis inte! Många aspergare har lätt för logik och matematik. Betänk också att av dessa 12, har inte alla barn och någon har kanske barn som ännu inte fått en diagnos. Vi brukar kallas ett speciellt gäng av de andra i företaget. Jag har själv fått höra att jag är "atypisk" för gänget och känner inte alls att jag har asperger. Men varför har jag själv lätt för, valt att utbilda mig och arbeta med matematik? Jag är väldigt logisk och har många gånger känt mig annorlunda jämfört med andra kvinnor. Min man brukar säga att jag är som en killkompis, fast tjej. Varför? Allt detta funderar jag mycket på? Jag tror att förklaringen finns i mina gener.

Min pappa är en mycket intelligent man, väldigt logisk och bra med siffror. Har varit företagsledare och chef för flera hundra personer. En noggrann man med full koll på läget. Allt skrivs upp i att-göra-listor och inget lämnas åt slumpen. Ändå så är han väldigt speciell. Hans sätt att ha ögonkontakt med folk är inte helt naturlig. Han sätt att samtala inte alltid normalt. När han hälsar på mig har han 15-20 historier han vill berätta. När han berättat allt tar det stopp och så är han tyst, eller så börjar han om. Om man själv berättar något kan han gå iväg mitt i en konversation. I sitt liv har han bara haft några få vänner. Jag har själv inte tänkt så mycket på det, förrän jag fick M. Jag har ju varit van vid min pappa och inte tänkt att han är så udda som han faktiskt är. Jag tror att han är en extremt högfungerande aspergare och att han är det beror på att han besitter förmågan att själv göra sitt schema dvs planera in sin tid med listor. Jag är väldigt lik honom på många sätt (logisk, strukturerad, gör alltid att-göra-listor), men tror att jag besitter den sociala förmågan - kanske för att jag är kvinna?

Min man är också en mycket intelligent man. Fråga honom något om datorer eller hans fritidsintressen och han vet allt, eller i alla fall ofantligt många detaljer. Han har extremt bra minne, så han är lite som ett uppslagsverk inom de områden som intresserar honom. Och han har den sociala förmågan. Däremot har han s k överkänsliga sinnen något som många aspergare har. Han upplever många saker väldigt starkt, som lukter. Går han in i ett rum så ser och hör han allt på en gång. Alla intryck trillar på honom. Och han säger att han kan ha 20 tankar i huvudet samtidigt, hur taklampan i ett rum är konstruerad, vad som finns bakom takpanelen osv osv. Själv blir jag snurrig och disträ om jag har fler än 2 tankar i huvudet samtidigt och jag funderar nästan aldrig på hur saker och ting är konstruerade.

Det finns dessutom andra personer i bådas våra släkter som har vissa av de här dragen. M har fått generna, från båda sidor. Vissa av dragen kommer mer från min sida (de asociala dragen) och andra från min mans sida (överkänsliga sinnen). Jag tror det, för autismen har blivit extra stark i honom. T ex har han fått tics, som ingen annan i släkten har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar