Translate

torsdag 7 april 2011

Hjälpmedel för fotmotoriken: Dansmatta

Jag tror att alla typer av dansmattor är jättebra för barn som behöver öva upp fotmotoriken. De är bra för att barnet övar att koncentrera sig, titta upp, följa instruktioner och snabba på fotarbetet (dvs fotmotoriken och reaktionstiden). M a o en speciellt bra övning om man har autism och ADHD och samma problem som M!

Maken hittade ett erbjudande från Malaco (se hemsidan) där man får en dansmatta om man skickar in fyra tomma godispåsar. Inte för att jag på något sätt förespråkar att ge barn en massa godis, speciellt inte barn med ADHD (någon annan kan äta upp godiset), men detta kan vara ett billigt sätt att skaffa en dansmatta och testa om barnet gillar det och klarar av det. Jag kan inte påstå att jag tyckte att själva dansfunktionen var så särskilt lyckad (men jag är kanske för gammal; det var pilar som flimrade förbi - upp, ner, höger, vänster - och de finns ett antal olika låtar och svårighetsgrader). Det medföljde även ett spel med mullvadar som sticker upp ur hål som man ska stampa på, och som jag tyckte gjorde det värt att beställa mattan. (Alltså mullvadarna dyker upp på TVn, men man stampar på mattan. Det är in inbyggd dator i mattan, som man kopplar till TVn, om någon undrar.) M har inte riktigt kommit igång än, men lillebror tycker att det är jätteskojigt. Det håller honom sysselsatt och nöjd en stund i alla fall!


Det finns säkert bättre och mer avancerade dansmattor att köpa, om man letar lite. Skriv gärna en kommentar om du hittar någon! Och våga testa själv! Utmana barnen! Det tycker de säkert är jättekul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar