Translate

torsdag 16 juni 2011

En okänd förmåga!

Jag skrev i mitt förra inlägg att maken och jag är de främsta experterna på M, men hos psykologen idag fick vi veta att M har en förmåga som vi inte känt till innan. Jag blev lite förvånad faktiskt, eftersom han har problem med "arbetsminnet" och inte klarar flera instruktioner samtidigt. Men när det gäller siffror, så går det tydligen! Psykologen hade testat hur många siffror han kunde hålla i minnet, och han klarade hela 7 stycken (i en serie, typ 5, 3, 6, 8, 1, 9, 3). Det innebär alltså att han kan lära sig rabbla "pi" med 6 decimaler (=3,141592...), utan något tragglande. Det där med att rabbla många decimaler på "pi" var inne i vissa kretsar när jag läste på tekniska högskolan, där aspergare är något överrepresenterade (=en subjektiv bedömning av mig). Hm... (Men egentligen är det ju rätt fånigt, eftersom man inte har nytta av särskilt många decimaler i den riktiga världen...)

Jag tror i och för sig inte att man måste ha asperger för att vara bra på att minnas siffror. Jag kan själv de flesta telefonnummer, vanliga och mobilnummer som jag brukar ringa, i huvudet. De bara fastnar. Jag kan inte välja att inte minnas dem. Och jag minns många nummer "från förr" som jag inte ringt på ett bra tag. Okej, du är ju aspergermamman, tänker ni, och ja det är jag ju! Det är kanske en "aspergerförmåga" som jag har, fastän jag inte (själv tror att jag) har asperger. Hur är ni andra? Är det vanligt att det är så? Jag har alltid trott att det varit så för alla andra också, men det är ju för att det är normalt för mig.

4 kommentarer:

  1. Hej sis!

    Jag känner mig lite, men ytterst lite, vid detta (men jag har inga barn med asperger). Vi misstänker att vår far, se tidigare inlägg, har asperger och då kan det vara en koppling där mellan oss på aspergerhållet. Att hålla koll på nummer är inte så lätt för mig som det är för dig. Däremot, när jag inte kommer ihåg vad någon heter såsom person, firma, djur eller liknande egennamn så vet jag (nästan) alltid hur många bokstäver det är i namnet och har lite koll på vilka vokaler och så det är med i.

    SvaraRadera
  2. Herre jisses, nej,jag skulle aldrig klara det ni beskriver. jag har dyskalkyli och kan inte minnas siffror överhuvudtaget och har svårt för höger- vänster och ibland svårt att minnas namn på folk....tydligen en vanlig åkomma för främst kvinnor sa någon till mig. Och nu under amningsperiod minns jag knappt vad jag själv heter....
    /Svägerskan

    SvaraRadera
  3. Jag är jättedålig på matte och kan inte alls hålla reda på massa siffror, men det kan ju också bero på att jag finner matte mycket ologiskt och oerhört tråkigt :-)

    Jag kan nästan ingen grammatik, stava eller dylikt. (ingen som orkade förklara på ett sätt så jag skulle förstå) Men jag klarade mig ändå väldigt bra, hur undrar ni kanske jo jag lagrar orden/meningar som bilder i hjärnan. Så när jag skriver ett ord/mening så ser jag då om ordet ser rätt ut eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Tack för info! Jag undrar om du även minns ljud och använder det till att lära dig saker. Det gör M.

      Radera