Translate

fredag 17 juni 2011

Lillebror

I veckan var jag på utvecklingssamtal för lillebror. Vi har alltid tyckt att han och M varit väldigt olika. Ingen som känner lillebror, har någonsin trott att han skulle ha autism, men som jag skrivit tidigare har vi misstänkt ADHD hos honom också.

Det som gjort att vi tyckt de varit olika är främst:

* M var extremt tidig med talet, lillebror var extremt sen med talet (Munmotorisk försening som inte har med autism att göra. Nu har han kommit ikapp och använder långa och oftast grammatiskt korrekta meningar och komplicerade ord.)
* M har svårt med motoriken, lillebror är mycket duktig (kropps-)motoriskt, främst på finmotorik. Han bara kan saker som klippa med sax, såga osv, första gången han provar.
* M är rädd för att slåss, lillebror är extremt utåtagerande
* M var rädd för nästan allting som 3-åring, lillebror är inte rädd för någonting
* M är filosofiskt lagd (funderar mycket om livet i allmänhet), lillebror extremt teknikintresserad precis som sin far (pekar ut hur alla rör och sladdar går, vill ha med minnespinnar och batterier till dagis, ritar kompressorer, osv)

Med de här tankarna, gick jag alltså på utvecklingssamtal och fick höra att han:
* Behöver stöd för att fokusera (men kan koncentrera sig länge när det är något han tycker är roligt)
* Har svårt att städa när det är många störmoment omkring honom
* Fungerar bäst när det är få barn omkring honom
* Springer iväg i tid och otid, speciellt vid maten
* Lätt fastnar i saker
* Helst pratar med vuxna (men det är kanske naturligt ifall man pratar lite orent och de andra barnen inte förstår en)
* Helst fokuserar på sina egna saker (men accepterar ifall någon annan vill vara med)
* Är väldigt eftertänksam och gillar att klura ut saker
* Ibland är svår att få ögonkontakt med

Om ni själva hade varit pojkarnas mamma och precis hade skrivit ner allt det där i ett anteckningsblock - hade ni inte fått er en tankeställare då? Allt det där är ju exempel på Ms asperger/ADHD-egenskaper och problemområden! Jag måste erkänna att jag blev lite chockad när jag såg den samlade bilden. Och inga av lillebrors dagisfröknar har haft M, även om det är samma dagis han går på, så jag tror inte de övertolkat något. Och dessutom så stämmer de flesta av dessa punkter in otroligt bra på maken, som jag tycker har många aspergerdrag (men mycket mildare än M och inte handikappande).

Jag funderade ett tag, sen tänkte jag att äh det där är såååå mycket mildare hos lillebror än hon M. Jag har hört att man ofta kan hitta autistdrag hos syskon, fast mildare (eller starkare om syskonet också har autism - inte ovanligt det heller). Tänker man på det, är det rätt logiskt. Och jag tror sedan länge på att autism är ett kontinuum och att det i princip enbart uppstår p g a genetiska orsaker. Senaste forskningen tyder på att det är många olika gener inblandade, och det borde stödja kontinuumteorin, eller hur?! Så länge lillebror utvecklas normalt, t ex leker och kommunicerar med andra barn, klarar att städa osv, så tänker jag inte vara orolig. Man ska inte övertolka. Det är först när flera av ovanstående punkter blir ett problem för honom, som jag/vi tänker ringa BUP.

1 kommentar:

  1. Lillebror fick problem senare på hösten, så vi kontaktade BUP och lillebror är för närvarande under utredning för autism och ADHD. Saker och ting kan förändras när barnen blir äldre, så mitt tips till alla är att vara vaksamma och även se syskonens problem. Lillebror har mindre problem än M, på vissa områden och det är farligt att bara jämföra med M. Bättre att jämföra med jämngamla, så man inte missar att hjälpa lillebror.

    SvaraRadera