Translate

fredag 8 juli 2011

Recept på glass med vaniljstång och druvsocker (glukos)

Idag gjorde jag mitt mest lyckade "experiment" med hemgjord glass.

Jag har beställt ekologiska vaniljstänger från vaniljimporten.se, eftersom jag inte känner mig riktigt nöjd med vaniljsocker, som innehåller "arom". Vad är det? Och sen har jag beställt några kilo druvsocker från pgw.se (som där kallas bryggsocker och egentligen säljs till att göra vin och är billigare än druvsockret som säljs i hälsokostbutiker). Jag har fått för mig att druvsocker är det minst skadliga sockret att söta med. Glassen som var sötad med banan, blev god, men vaniljglass sötad med banan smakar mest banan...

Jag är verkligen ingen expert på socker, men för min egen del känns strösocker så otroligt beroendeframkallande. Livsfarligt ihop med fett. Jag kan gå och småäta hur mycket choklad och kakor som helst under en dag om jag väl börjar. Man känner ju aldrig att man är proppfull med kalorier, utan blir tvärt om bara sugen på mer. Och fruktsocker i stora mängder ska vara skadligt för levern. Så då återstår druvsocker, som är en monosackarid och något som kroppen lätt tar upp, bildar själv och hjärnan behöver. Det är ju det man blir rekommenderad att sticka åt sitt barn, när det har lågt blodsocker. (För M innebär lågt blodsocker nästan alltid ett utbrott.) Helst ska man ha jämnt blodsocker, och äta så lite socker som möjligt, men jag ville ändå ha ett lager med druvsocker hemma, för festliga tillfällen. Det är kanske lite väl trist för barnen att han en barndom helt utan socker hemma? Jag menar, de får ju glass och annat med socker i ibland på dagis, på kalas osv.

I vilket fall så blev glassen helt underbart god. Så här gjorde jag: Jag delade vaniljstången på längden, så fröna kunde åka ut och lät den stå och dra i 2,5 dl mjölk i kylen ett litet tag. Sen vispade jag 3 äggulor med 1-1,5 dl druvsocker (se till att sockret blandats med äggen innan du vispar, eftersom det dammar och kanske inte är så nyttigt att andas in). Därefter vispade jag 2 dl grädde rätt hårt. Därefter blandade jag först äggröran + mjölken (plockade ur vaniljstängerna först) och till sist alltihopa med grädden och sen i glassmaskinen i ca 35 minuter. Den blir nog bäst i glassmaskin och ska helst ätas färsk (men går att frysa). Men fall inte för frestelsen att göra på bara grädde (istället för grädde + mjölk). Det blir alldeles för fett och sött och smeten blir svårare att frysa. Priset för glassen (exklusive elen) är ungefär: KRAV-ägg 9 kronor, Druvsocker 2.50, ekologisk vaniljstång 7.60, Ekologisk grädde 8.60,  Ekologisk mjölk 3.75. Alltså totalt ca 31.50 för ca 1 liter äkta vaniljglass (+ tre äggvitor som inte används till glassen, varför inte göra maränger av dem och ha till glassen?).

Dessutom har jag även bakat rabarberpaj och chokladbollar med druvsocker istället för strösocker. Det kändes ingen skillnad på pajen, men chokladbollarna smakade mindre sött än vanligt. Men det tyckte M, som inte är så förtjust i socker, var en förbättring och han åt 5-7 stycken i rask takt. Och paradoxalt nog, blev han lugn direkt efteråt och lekte koncentrerat en lång stund. Jag har lovat honom att vi gör nya imorgon, om han vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar