Translate

lördag 6 augusti 2011

Lokföraren

Om du åkte tåg och visste att lokföraren hade kört tåg klanderfritt i 27 år, hade du inte känt dig väldigt trygg då? Men om du fick reda på att han har Asperger Syndom? Hade du fortfarande känt dig lika trygg, eller hade du blivit lite tveksam och kanske rent av funderat på att gå av tåget vid nästa stopp?

Den där rädslan du eventuellt hade känt, den känner fler. Tyvärr de som stiftar lagar. Det är deras jobb att lära sig det de stiftar lagar om, eller i alla fall veta vad de inte kan och hitta rätt experter i sådana fall. Något har blivit helt galet här, för det är uppenbart att de inte förstår det komplexa med Asperger Syndrom, hur det kan skifta mellan individer och vilka otroliga förmågor de kan ha. Lite elakt: Det verkar som det enda de som stiftat lagen kan om autism är det som de minns från filmen "Rainman" när han ska köra bil och säger "I'm an excellent driver". De generaliserar och glömmer att man alltid måste se till individer. Diskriminerande är bara förnamnet!

Ni kan läsa själva i lagen: 
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/Remisser/jarnvag/Lokforardirektiv/Foreskrifter_halsokrav.pdf

Där står att de inte får ha ett tillstånd som KAN orsaka en massa saker, t ex nedsatt uppmärksamhet, nedsatt koncentration, balans- och koordinationssvårigheter som är vanligt bland aspergare. Lägg märke till ordvalet i lagen; "kan" och sen står vissa sjukdomar och tillstånd uppräknade som ALLTID räknas. Dvs har man något som listas, kan man glömma att köra tåg oavsett hur sjukdomen eller tillståndet påverkar en själv. Alla har verkligen inte alla de egenskaper som brukar listas under Asperger Syndrom. Vissa har t ex inte koordinationsproblem eller balansproblem, vissa tolkar inte allt bokstavligt (min son t ex) utan är lika bra som oss neurotypiska på detta osv. Och andra faktorer som t ex uppmärksamhet och koncentration varierar oerhört med vad de håller på med. Är det ett intresse klarar de att hålla 100% uppmärksamhet lääääänge! Längre än oss neurotypiska, är min erfarenhet. Ni skulle se min man när han är i garaget och fixar med sina hobbygrejer halva natten...

Vi andra då? Kan vi ge några 100%-iga garantier som lokförare? Vem som helst kan bli yr, få en hjärtinfarkt eller hjärnblödning. Mer garanti än den vi får från en man som kört tåg klanderfritt i 27 år, dvs 6000 arbetsdagar i runda tal, kan vi nog aldrig få. Han har bevisat att han har alla egenskaper som behövs och de som eventuellt skulle kunna finnas hos en person med hans diagnos och som ställer till problem, finns inte hos honom. Då hade han fått sparken för länge sen. Det är ju inte vem som helst som får det ansvaret, dvs att framföra så många människor i så dyra maskiner i sådana hastigheter så länge... Å arbetsgivaren vill ha kvar honom, men får inte för transportstyrelsen. Det säger ju allt! Klart han är duktig på sitt jobb!  Han är sitt eget levande bevis på att han kan. Studier på vad en medelsnittsaspergare klarar är totalt ointressanta, om nu sådana finns.... Och förresten, aspergare stannar inte på ett jobb i 27 år som de inte klarar av. (Vem gör det?) Det blir för stressigt och ångestframkallande för dem.

Jag hörde talas om den här mannen i ett logginlägg på facebook. Jag känner honom inte. Allt jag vet om honom är att han kört tåg klanderfritt i 27 år, har Asperger Syndrom och har precis blivit av med jobbet eftersom han erkänt detta för en läkare på sitt jobb. Jag har funderat lite på vem den här mannen egentligen är och hur han fungerar, med de fakta jag har. Har han tåg som intresse? Hade han det redan som barn? Brukade han leka med tåg så fort han fick en chans? Kunde han redan som barn en massa fakta om tåg, som han älskade att berätta för alla om som han mötte, som ett litet uppslagsverk. Är det en pojkdröm som gått i uppfyllelse när han blev lokförare? Har han rentav fortfarande en modelljärnväg i källaren, som han kör med ibland för avkoppling? Jag gissar att han förmodligen kan vara med i 10-tusen-kronorsfrågan om tåg. Han kan de flesta detaljer om gamla och nya tåg. Alla tekniska detaljer, hur de fungerar och hur man ska agera i olika situationer, när de kom i drift, vem som först körde vilket tåg osv osv. Saker som du och jag inte har någon aning om. Det han inte vet, är inte värt att veta. Han är väldigt noga med de tåg som han själv kör. Han är känd av överordnade för att klaga så fort något är fel. Allting måste vara perfekt på hans tåg och innan han kör kollar han noga att allt står rätt till. Han är även noga med sin egen klädsel och att allt som sker på tåget, sker på ett för honom korrekt sätt. Tidtabellen kan han i huvudet. Privat, i sociala sammanhang, berättar han gärna och kanske enbart, om sitt yrke och tåg i allmänhet. Han sätter stor stolthet i sitt yrke och har många intressanta saker och historier att berätta för den som uppskattar honom och orkar lyssna.

Jag vet inte alls om jag har rätt. Jag gissar ju bara utifrån vad jag vet om aspergare. Men tänk om jag har det? Och det skulle förresten kunna stämma på någon annan, en kollega till honom. I vilket fall: Vad gör det med den här mannen att han blivit av med jobbet? Hur mår han idag? Tänk efter noga!!! Han har inte gjort något fel. Han råkar bara ha fått en diagnos och varit ärlig med det. Han har kört tåg klanderfritt i 27 år. Det är allt som räknas vänner! ALLT!

Så nu frågar jag dig igen: Hade du fortfarande känt dig lika trygg om du visste att han har Asperger Syndrom? Eller hade du liksom jag känt dig lite extra trygg, lutat dig tillbaka och tänkt "Den här lokföraren, han kan verkligen sitt jobb!"

Och den här frågan är stor, större än frågan vad de ska göra för att han ska få tillbaka sitt jobb (som är stor nog). Den rör oss alla! Vilket vill vi? Att de aspergare som kan, ska hitta en sysselsättning som de kan tjäna sina egna pengar på, eller leva på bidrag? Vi måste stärka och hjälpa dem, inte stjälpa dem med fördomar och rädslor för vad som eventuellt, eventuellt skulle kunna tänkas hända.

Och skol- och dagispersonal i hela Sverige kämpar med barn som skulle behöva en diagnos för att få rätt hjälp. Vissa föräldrar vågar inte skaffa någon p g a att de är rädda för att deras barn kommer diskrimineras i framtiden. Så vuxnas fördomar och ogrundade rädslor leder till att några av våra mest behövande barn, inte får rätt hjälp. Skam på torra land!

Har ni tips på vad de kan göra eller har andra stöttande kommentarer till familjen - kommentera här, så skickar jag vidare till hans fru som skrev inlägget på forumet i facebook!

20 kommentarer:

  1. Har inte ngn skrivit här för att uppmuntra? Jag har suttit tror jag hela sommaren och retat mig på transportstyrelsens diskriminerande regler.

    Lars Englund som är chefsläkare på transportstyrelsen menar att det finns starka bevis på att denna grupp i trafiken ökar och samtidigt är mer farliga än andra genom sitt funktionshinder. Har själv läst ett yttrande i deras egna tidning där man ger rådet att man gärna ska kolla hur skoltiden fungerade för att se hur den sociala förmågan fungerar. Om man behövt mycket stödåtgärder osv för det kan ju betyda att man inte är lämplig att ha körkort och liten social kompetens. Ska dessa barn och ungdomar straffas för att dom haft inkompetenta lärare och en katastrofal miljö i sin skola också? Få vänta först flera månader på läkarintyg och sedan ytterligare 3-6 månader innan transportsyrelsen bestämt sig. Något har blivit helt galet. En npfobi har börjat växa fram i vårt land. Förresten så har jag också läst en kommentar från Tr-Sty att om ngn inom yrkestrafiken lyckats köra flera år utan ngn incident är det nog bara tur. Häxjakt kallar jag det.

    Vad skulle svenska folket säga om transportstyrelsen istället i sin jakt på att nå nollvisionen införde att alla som inte är med i en nykterhetsrörelse måste lämna läkarintyg en gång om året för att intyga att man inte är alkoholist. Annars kanske man kan vara en potentiell rattfull och en fara i trafiken. Eller? Det skulle väl bli statskupp och folkuppror direkt.

    Upp till kamp för en förändring. Skriv till Organiserade Aspergare och berätta om era erfarenheter. Visste ni att Transportstyrelsen står över sekretessen och kan begära in vilka journaler om dig som helst hur långt bak i tiden som helst! dessutom tror jag att dom gärna vill införa att de läkare som underlåter att rapportera själva ska bli anmälda.

    Ensam är inte stark men många tillsammans!

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket för din kommentar. Jag har skickat den vidare till lokförarens fru. Bra tips!

    En sak jag inte kan förstå som du eller någon annan gärna får förtydliga är kopplingen mellan social förmåga och att framföra ett fordon. Det är väl ändå två helt olika saker??? Alltså jag känner många bra och otroligt försiktiga bilförare som är aspies. Jag skulle gärna vilja se bevisen... Jag misstänker lite att det kan vara tvärt om: Förmågan att snabbt se alla detaljer kan vara en tillgång i trafiken. Jag håller helt med dig, det verkar vara en häxjakt.

    Om ni nollvisionen är så viktig i praktiken (inte bara för att man politiskt ska framstå på ett bra vis), så kan de verkligen ta fast alla som kör onyktra. Bra exempel! Min far har åkt dit för grovt rattfylleri; blev av med körkortet, fick sen tillbaka det när han var nykter en period, började supa och köra onykter igen. För att göra en lång historia kort, så var jag tvungen att åka dit och ta bilen ifrån honom för att få stopp på det. Suck! Så jag är helt med dig! Om de nu är seriösa med sin nollvision, får de "kriga på alla fronter".

    SvaraRadera
  3. Beskrivningen av en lokförare stämmer in på 80% av lokförar kollektiviet i Sverige

    SvaraRadera
  4. Alltså den där kommentaren gjorde mig rätt förvånad, och positivt överraskad faktiskt. Jag vill poängtera att jag aldrig i hela mitt liv pratat med en lokförare. Okej, kanske en gång, men det vara bara typ bara två meningar. Jag kan egentligen ingenting om lokförare. Jag gjorde bara en profil av en lokförare med Asperger utifrån vad jag kan om tåg och Asperger, inte om lokförare!

    Det säger mig några viktiga saker:

    1) Det måste finnas många fler lokförare med Asperger, om inte 80% så i alla fall ett antal fler, för beskrivningen var väldigt "aspigt" gjord, lite överdrivet tyckte jag i efterhand (men jag lät allt stå kvar).

    2) Aspergare är verkligen bra på att köra tåg! Detta är inget som är bevisat, men rent logiskt: Om deras hjärnor funkar annorlunda än våra, borde det väl finnas vissa yrken där de är bättre, har en fördel gentemot oss neurotypiska. Matematiker t ex anser jag efter flera år av egna erfarenheter. Deras logiska förmåga + minneskapacitet gör dem starka. Så varför kan man inte tänka sig att t ex deras förmåga att se många detaljer på kort tid, kan vara en tillgång när man framför ett fordon i hög hastighet? Det är min tro att det är så, men ni får tänka själva....

    3) Lagstiftarna är total okunniga och håller på att felaktigt diskvalificera delar av lokförarkollektivet.

    4) Det kommer snart bli en obehaglig situation för många lokförare som antingen har en diagnos eller känner igen sig i beskrivningen av en aspergare, allt eftersom information i media om autism når dem. Dessa människor kommer börja mörka för att inte bli av med jobbet och riskera därför må dåligt.

    5) Striden måste tas nu, inte bara för denne man och hans kollegor, utan även för framtida lokförare, för inte vill vi väl missa denna tillgång i samhället i framtiden? Lagen måste ändras.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle utan svårighet åka tåg (och flyg) med en chaufför med asperger.
    Detta är i mina ögon ett rent övergrepp. Har man utfört sina uppgifter i flera år utan att det blivit fel - då är man kapabel att utföra dem.

    SvaraRadera
  6. "En sak jag inte kan förstå som du eller någon annan gärna får förtydliga är kopplingen mellan social förmåga och att framföra ett fordon. Det är väl ändå två helt olika saker??? "
    Jo dom menar nog att om man har haft konfliktproblem och trotsbeteende i skolan gentemot lärare och kompisar eller på arbetsplats med chefer och arbetskamrater så skulle det påverka hur man kör. Man skulle ha lättare att bryta körregler och mindre lätt att visa hänsyn i sitt körande. Så de ungdomar som gått i en helt miljömässigt katastrofal skola och med kompetenslös lärarkår straffas för deras frustration. Ett körkort innebär ju så mycket, jobb, sociala kontakter en helt annan frihet. Att vara impulsiv i körning är heller inte bara negativt. Att personer med ASP / ADHD generellt skulle vara aggresivare mot sina medtrafikanter det köper inte jag. Sedan är det säkert lite svårt för NT folk att förstå att en ASP / ADHD kan vara en värdsledande kirurg men inte klara av att sätta på kaffebryggaren eller betala räkningarna. Eller en framstående forskare som håller jätte bra föreläsningar och verkar jätte social i sitt sammanhang men i det privata är han en total enstöring och äter bara på drive in om han måste äta ute. Båda är troligtvis utmärkta förare.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig fullständigt. Tack för förtydligandet. Det som de missar och drar helt felaktiga slutsater ifrån, är att saker/system (här trafiken) och människor är helt olika saker för en person med AS. I trafiken finns tydliga regler, man ser om en bil svänger osv. Det är mycket tydligare än kommunikation mellan människor. Jag tror också som du att det finns fördelar med AS/ADHD. Skam att det inte prövas individuellt! Vi har ju redan att individuellt test! Klarar man att ta körkort, så ska man också få köra. Annars är det fel på körkortstestet. Den där rädslan bygger på felaktiga antaganden alltså, inte forskning. Och så kanske filmen Rainman.... ;)

    SvaraRadera
  8. Tack ALLA som skriver här, måste bara få säga att ni ger mig TRO på att framtiden kan bli ljus fast den är mörk. Lokförarens fru.

    SvaraRadera
  9. Jag skulle absolut känna mig trygg om jag fick veta att lokföraren kört prickfritt i 27 år. Om jag sedan skulle få veta att han hade Asperger skulle jag bli totalt lugn, alltså det skulle förstärka min trygghet ännu mer!!! Men så vet jag också vad diagnosen innehåller. Har själv två vuxna barn med AS-diagnos och dom är snarare försiktigare än NT-personer. Och extremt intelligenta och kan hålla massa fakta i minnet!!

    SvaraRadera
  10. För er som undrar hur det går för honom kan jag bara berätta att de ska vara inlämnat ett överklagande senast den 12/12-11 med ett intyg från arbetsgivaren som säger följande.
    Jag är körlärare med 30 års erfarenhet.Mina arbetsuppgifter är att uppdatera samt räta till ev felaktigheter i handhavandet av tjänsten. vidare ska jag tillse att inga brister föreligger. NN är i grunden en erfaren lokförare, jag bedömer att det inte framkommer något som är ett hinder för tjänsten. De jag kommer ihåg är att NN är en rutinerad förare som klarar av tjänsten till fullo. Jag har inga anmärkningar med tider, uppmärksamhet eller handhavande som kan påverka NN i tågtjänst.

    Samt en proffesor som svarde mig generellt i personligt brev, skrev följande:

    Det finns enligt min kännedom om den intrenationella forskningslittraturen om As inte något som tyder på att personer med detta syndrom generellt skulle vara mindre lämpliga att utöva ett yrke som lokförare och ännu mindre om man skött sitt jobb under lång tid.
    De måttliga sociala och kommunikationsmässiga funktionshinder dom diagnosen medför bör i normalfallet inte påverka förmågan till att noggrant,samvetsgrant och säkerhets ed eter framföra tåg.

    SvaraRadera
  11. Vi får verkligen hoppas att han får tillbaka jobbet! Tack för att du delar med dig! :) Bra jobbat!

    SvaraRadera
  12. Hamnade här av en tillfällighet...jag bara undrar VARFÖR berättade han efter 27 år om sin diagnos? Tycker givetvis synd om honom men om han inte hade berättat så hade han ju haft kvar jobbet.

    SvaraRadera
  13. Ja, det är en bra fråga. Han var ärlig, är nog svaret och han kunde nog inte förutse konsekvenserna. Säkerligen ångrar han sig. :(

    SvaraRadera
  14. Hamnade på TV4 i morse och såg delar av ett inslag som handlade om detta, och jag känner jag blev inte så lite irriterad... Detta är diskriminerande nått oerhört och att hänvisa till det de gör, gör att jag vill se VAR de finner relevanta fakta eller forskning. Det finns inte, något som någon ovan nämnde en professor bekräfta. Bra liknelse om alkohol för övrigt, de och drogade utgör en stor fara i trafiken vilket jag tyvärr fått erfara.

    Jag arbetar med barn och ungdomar som har AS och jag peppar dem varje dag. Om de säger de inte kan arbeta med en sak pga sitt funktionshinder hjälper jag dem se möjligheterna ist för att fokusera på hindret. Kan inte för mitt liv begripa varför en person med AS inte ska vara lämplig lokförare, jag tycker snarare han visat en enorm yrkesstolthet och god förebild. Ska med spänning fortsätta följa detta och lovar fortsätta peppa alla med AS att se möjligheter utifrån sitt funktionshinder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Håkan! Du tänker helt rätt! Han är ju en förebild. Bra på det sättet, att detta kommer fram. Att ungdomarna ser att det går. Jag tänker lite på det som sägs om humlan, att den enligt teorierna inte kan flyga. Men de skiter den i, utan flyger ändå! Det är uppenbart teorierna det är fel på i båda dessa fall. Med skillnad att Transportstyrelsen har sin egna teori, som inte grundar sig i forskning.

      Det låter som ett jätteviktigt jobb och som att du är helt rätt för det! Jag tror att lokförare är ett typiskt bra AS-yrke. Fler med AS borde söka dit, om det låter intressant för dem. Man ska alltid se möjligheter och lösningar och inte problem. Det här kan ju faktiskt fungera för dig, som ett bra exempel på att det samhället säger om dina elever, många gånger är fel! Lycka till! :)

      Radera
  15. Jag blir väldigt upprörd av detta. Och att det tydligen var snart ett helt år sen. Finns det något Facebook-uppror eller så man kan skriva på? Det är helt absurt att ange asperger som orsak till att man inte kan köra tåg, minst lika korkat som om man inte skulle kunna vara radiopratare om man har ett synfel. Jag har undervisat asp-klasser på gymnasiet sen 1995 och har följande erfarenhet: 1. eleverna har varit VÄLDIGT olika (minst lika olika som i andra klasser), 2. jag kommer inte på ett enda yrke som inte de skulle klara. Alla skulle inte passa för alla yrken men så är det väl i alla klasser. Jag har sett dem som skulle passa som konduktör, programmerare och en eller två hjärnkirurger (om de hade velat).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant kommentar! Jag tänkte faktiskt på det, efter TV4:as intervju. Vilket yrke kan man säga inte passar någon aspergare? Jag kom faktiskt inte på något enda.

      Jag tror att lokförarens fru håller på att starta en sån grupp. Jag återkommer med det. Bra idé, du gav henne! :) (Hon läste din kommentar.)

      Radera
    2. Nu finns facebookgruppen: "Torolf - Lokföraren med Asperger". Alla som vill vara med, är välkomna.

      https://www.facebook.com/groups/324883317598515/

      Radera
  16. De som har mest asperger är ju byråkraterna som bara kan se svart eller vitt..

    SvaraRadera
  17. Det finns så många andra idioter som kör bil/båt/buss/tåg osv. Folk med asperger kör 100 gånger bättre, säkrare och punktligare än de andra.

    SvaraRadera