Translate

onsdag 5 oktober 2011

I skolan: Cirkus, socker och höga ljud

Idag firade Ms skola 40-årsjubileum. Jättetrevligt att de ordnat en cirkus, öppet hus och diverse festligheter. Men tyvärr saknas fortfarande "tänket" ur ett funktionshindrat barns perspektiv. T ex var det hög musik under rasterna, vilket naturligtvis hållt Ms stressnivå hög hela dagen. Okej, varken han eller jag har något emot musik, men varför måste den vara så hög?

Och sen delades godis ut. Okej, det handlar ju om en extra festlig dag. Inte varje dag man firar jämnt. Men vad är det för fel på popcorn? Det sägs att 5-15% av alla barn har ADHD, och det är bevisat att deras symptom försämras av socker. Familjer som har dessa barn med ADHD har ofta en ansträngd tillvaro, så varför göra denna jubileumsdag lite extra jobbig för dem? Inget kul sätt att minnas dagen på... För Ms del är det rätt okej. Han gillar knappt godis och äter oftast bara några få bitar. Och tack vare Ms förutseende resursperson som berättade detta för mig igår, kunde jag skicka med honom en stor påse popcorn som han fick istället. (Han älskar verkligen popcorn, eftersom de är salta istället för söta.)

Och när det gäller cirkusen, så har jag inga klagomål, så länge man tänker på de unika barnen angående de höga ljuden. För barn med överkänsliga sinnen, som har en "inre förstärkare" och därmed hör dessa ljud lite extra starkt, kan inte vänja sig vi detta. (Se mitt inlägg från förra månaden: Som i filmen 'Fåglarna' " så förstår ni.) Jag, M och Ms resurs kom överens om att han skulle närma sig cirkusen på håll med sina hörselkåpor på, ett steg i taget tills det blev för högt och sen backa tillbaka ett steg. Det gick jättebra och han stannade en god stund och tyckte det var kul att få vara med och titta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar