Translate

lördag 1 oktober 2011

Lillebror, Oboy och socker

I mitt tidigare inlägg om lillebror skriver jag om att han förbättrat sig mycket tack vare glutenfri kost. Ni som läst äldre inlägg vet att vi även tagit bort strösocker ur hela familjens kost. Ja, förutom på dagis när barnen firar födelsedag och äter glass samt vid barnkalas. Hemma lagar vi allt med druvsocker.

Ja, förutom en sak som funnits kvar i skafferiet av ren lathet eftersom det är förhållandevis lite socker: Oboy. Den latheten har jag fått betala dyrt för vid två tillfällen, det senare idag. Alltså jag är inte förtjust i att ge barnen Oboy, men de själva vet att den finns där och ber om det. Det är främst M och lillasyster som frågar, och de förändras inte så mycket av det. Lillebror däremot, som har fått detta vid två tillfällen nyligen, har reagerat oerhört starkt på det. Kanske för att han varit "av socker" ett tag nu. Anledningen till att jag fattat sambandet, är att jag båda gångerna haft en av mina föräldrar på besök och tänkt: "Nu får han/hon se hur lillebror är när han är som värst."  

Jag var lite trött i morse och råkade ge honom 3 muggar, utan att tänka på det. Sen var han helt speedad en stund. Leksaksbilar flög genom rummet, han hoppade från soffan och han sprang omkring och hittade på alla bus han kunde komma på. Kort och gott, var han sitt gamla jag en liten stund. Jag blev förvånad över att jag delvis förträngt detta beteende. Hur orkade vi innan? Pjuh!

Vår ena avlösare var här och såg honom. Hon funderade lite och kom på att hennes lillebror som har diagnos ADHD, var likadan av socker, och att han drack stora mängder Oboy som liten. Och gärna med väldigt mycket Oboypulver i varje glas.

Om någon tror att socker är hela förklaringen, så håller inte jag med om det. Han har nämligen inte fått socker varje dag innan, speciellt inte på vardagarna, men har varit lika livlig alla dagar. Så jag tror att hans förbättringar beror på gluten- och sackarosfri kost. Och om någon undrar över Oboy i framtiden, så har jag precis gjort egen av kakao + druvsocker. Det funkar, men det är lättare att blanda om man värmer mjölken lite. Och jag la blandningen i den gamla burken, så barnen inte ser någon skillnad.

4 kommentarer:

  1. Går det bra med den egna cacaoblandningen? Har två pojkar som blir speedade av socker och älskar oboy :-) Kan jag få receptet?

    SvaraRadera
  2. Hej Legend!
    Tack för alla kommentarer! :) Ska besvara dem så fort jag får mer tid. Sitter med tösen i famnen, just nu.

    Nja, kan inte säga att de gillar den så mycket. Men ibland dricker de. Det är ju i och för sig bra att de dricker mindre "oboy". Jag tog ungefär lika delar kakaopulver och druvsocker. Men ta mer druvsocker ifall de är vana vid det. Det viktigaste är att lägga i det i SAMMA burk, så det inte ser någon skillnad. Kan du blanda ut befintlig oboy med kakao och druvsocker, så de inte märker skillnaden? Så du successivt går över till bara kakao och druvsocker utan att de märker det smakmässigt. I små steg alltså. Helt klart blir de inte lika "höga" i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Tack! Ska testa. Tog upp bl a detta med maken igår och om sockret överhuvudtaget. Han nappade direkt och på handla listan står det med popcorn. Båda pojkarna blir höga som hus av för mycket socker. Detta sker oftast hos farföräldrarna. Mina föräldrar har fattat. Lugnare barn utan socker ;-) De biter ihop och tar att V blir sur när han inte får sötsaker stup i ett.

    SvaraRadera
  4. Så bra! Det är absolut värt det. Barnen har fattat "kalasgodis" och tjatar inte längre på lördagarna. Vi har också börjat köpa hem en massa goda nötter och ger dem det varje dag. Jag har annars velat vänta, eftersom jag är allergisk mot det, men vet du vad: Som i ett trollslag försvann lillsysters eksem på benen när vi började ge henne det. Men läs noga på förpackningarna, för ibland innehåller de skräp som socker och för mycket salt. Vi köper obehandlade nötter.

    SvaraRadera