Translate

lördag 8 oktober 2011

Nu vet jag hur han adderar

Vi pratade om 7:ans mulitiplikationstabell. Jag frågade M om han kunde 7*2 som är samma sak som 7+7. Rätt svar kom blixtsnabbt. När jag frågade om 7*3, tappade han intresset och började leka med något, så jag sa men det är ju samma sak som 14+7. När jag sagt det började han räkna högt (helt utan att ta fingrarna till hjälp): 15, 1, 16, 2, 17, 3, 18, 4, 19, 5, 20, 6, 21, 7 --> 21!

Jag har länge misstänkt att han kan hålla två räkningar i huvudet samtidigt, så nu fick jag det bekräftat. Jag måste erkänna att det är lite rörigt för mig att räkna så där. Jag tappar förmodligen bort mig innan jag kommer i mål, ifall jag inte är väldigt fokuserad: "Var jag på 18 eller 19?". Jag kommer förmodligen instinktivt ta fingrarna till hjälp. Och jag (jag skäms nästa för att skriva det) är teknisk fysiker... Fast jag tänker annorlunda när jag adderar. Jag visualiserar talen i mitt huvud.

M har varit otroligt snabb och träffsäker på att addera och subtrahera, i flera år. Nu förstår jag det. Om man klarar att hålla två räkningar i huvudet lika lätt som andra klarar en, ja då blir man ju väldigt duktigt och snabb på addition och subtraktion. Men det förklarar inte riktigt varför han är så duktig på multiplikation och division. Maken, som i och för sig aldrig satsat på matematik i skolan (men fattar snabbt), säger att han tycker att multiplikation och division är lättare än addition och subtraktion. Tänk, det trodde jag inte det fanns någon människa på hela jordklotet som tyckte. Nyttigt att höra och fundera över! Tänk så mycket man förutsätter, att alla andra fungerar som en själv. Tänk så mycket mer förstående världen hade varit ifall vi alla hade fått testa att vara någon annan, en liten stund. Nu kan vi bara jämföra med oss själva.

2 kommentarer:

  1. Jag hörde en matematikprofessor berätta en gång att matematikbegåvade människor ofta hade väldigt udda bilder av tal, tallinjer och siffror. Sen vet inte jag vad som är annorlunda!

    En psykolog på BUP sa en gång att det är inte ovanligt att begåvade personer,t.ex. med asperger eller adhd, krånglar till sina tankesätt för att det blir för lätt annars!Kanske det din som gör?

    Har du läst Född en blå dag av autistiske Daniel Tammet? Han ser varje siffra som en färg, form och känsla! Det är helt fascinerande när han beskriver hur han tänker och räknar.

    SvaraRadera
  2. Jag, jag tror också det. Ungefär som att de ser mönster i det. Det kan ju "vi andra" också göra, delvis. Talserier är ju mönster.

    Ja, det kan mycket väl vara så många gånger, att han komplicerar mycket. T ex om han skadar sig lite, funderar han ut värsta hemska scenariet.

    Jag har börjat titta lite på Daniel Tammet, men inte hunnit så mycket, för jag har ont om tid just nu, men tack för tipset. Ska prioritera det! M är också synestestist. Varje veckodag har alltid samma färg t ex. Jag har nog inte skrivit ett inlägg om det, men när man frågar honom förknippar han saker med färg och form.

    Slutligen, kul att du läser mig blogg. Jag ska absolut läsa mycket mer på din. De inlägg som jag läst av dig har varit helt klockrena! :)

    SvaraRadera