Translate

fredag 7 oktober 2011

"Varför?" är ett bra ord att använda

Jag har lyssnat igen och igen, på Lotta Abrahamsson. Hon är så bra, att jag tänker lyssna och titta på hennes föreläsningar tills precis allt hon säger har sjunkit in hos mig. Perfekt att lyssna på medan man göra något annat t ex lagar mat. Jag skriver länken här en gång till, eftersom hon är så bra och beskriver och förklarar olika egenskaper som många aspergare (mina killar!) har.

http://urplay.se/163441

Hon säger bl a att det är oerhört viktigt att aspergare vet varför man ska göra en sak, t ex stå kvar och lyssna på svaret när man ställt en fråga. Hon hade själv lärt sig att man ska fråga saker som "Har du gjort något kul i helgen?", men inte fattat att om man inte stannar och lyssnar blir människor ledsna. Stannar man och lyssnar kan man däremot få en kompis. Det där behöver M lära sig....

M har alltid varit förvånansvärt bra på att ställa alla frågor han behöver svar på själv inklusive "Varför?", samt t ex "När?", "Var?", "Vad?", "Hur?", "Hur länge?", "Med vem?" osv. Alla de frågor som autister behöver svar på för att känna sig trygga. Men vi har kanske litat lite för mycket, på att han själv begriper när han behöver svar på en fråga....

Igår så frågade han mig återigen varför man ska gå i skolan. Tidigare har jag sagt att det är för att man måste lära sig saker, så man kan välja ett roligt jobb som vuxen. Det första är rätt självklart, eller hur, även för en 6,5-åring? Och den andra biten känns ju väldigt långt bort i tiden för ett litet barn. Så inspirerad av Lotta tänkte jag lite längre och kom upp med: "För att läsa ska kännas lika lätt för dig som att titta på bilder.". "Aha, och att skriva kommer kännas lika lätt som att rita upp och ner, upp och ner?" svarade M. Han fattade direkt. "Tänk så kul det kommer vara för dig när du kan plocka upp vilken bok som helst och du läser texten lika lätt som du ser bilder." spädde jag på. Han fick en nöjd min i hela ansiktet.

Dessutom lärde jag honom att "Varför är ett bra ord att använda ofta, när man har Asperger." Jag förklarade för honom att aspergare behöver veta varför lite mer än andra. Inget fel med det. Jag tänker precis som Lotta, att det är bra för alla barn att tidigt veta vilka de är och hur de fungerar. Självkännedom är alltid bra!

Sen kom vi till ett till annat varför: "Varför måste M somna själv?" (istället för att ha en vuxen hos sig en lång stund). Jo, så att mamma och pappa slipper stanna uppe en bit in på natten och städa i köket, utan kan lägga sig i tid och morgonen efter gå upp med M klockan 6 och vara pigga och glada. Den där förklaringen innehåller flera led, så den kommer behövas upprepas. Eller jag tror jag ritar de två alternativen, i eftermiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar