Translate

lördag 5 november 2011

Har min pappa även ADHD?

Ikväll tänkte jag göra något för mig rätt ovanligt. Lyfta fram kommentarer på ett gammalt inlägg, så ni läsare inte missar dem. Klicka på länken och klicka sedan på kommentarerna längst ner (ni behöver inte läsa mitt gamla inlägg). Missa inte (den anonyma) personens beskrivning av sig själv! 

http://aspergermamma.blogspot.com/2011/03/silicon-valley-och-alkohol.html

Nedan är funderingar kring min pappa som den första kommentaren väckte. Jag har funderat mycket på och om han har ADHD (förutom Asperger som jag tidigare skrivit om). Jag har kommit fram till att det skulle kunna vara så. Anledningarna:
* Han är ofta väldigt orolig i kroppen. Rastlös. Då måste han lugna sig med en cigg. Och han blir väldigt lugn av det. Jag tror att han självmedicinerar med nikotin. Pappa har sagt att han aldrig släpper ciggen. Och då ska ni veta att han snusar också.
* När han försöker sitta still brukar han ofta röra på ett ben, upp och ner. Stansa. Eller så sitter han och rör sig på stolen. Eller så tuggar han på något, en tandpetare t ex. Eller så pillar han på något, t ex en penna. Och jag får väl delvis erkänna att jag är lite sån jag också, fastän jag inte tror att jag har ADHD.
* Pappa hatar att inte ha något att göra. Han måste hela tiden titta på sina listor, och göra nästa sak. När han är här, frågar han mig om det finns någon han kan hjälpa till med. Det blir jobbigt för honom när jag svarar: "Inget, umgås du med dina barnbarn."
* Han är lite glömsk. Man får ofta påminna honom om saker som man precis sagt.
* Han har insomningsproblem.

Men det som gör mig tveksam är att han är motsatsen till impulsiv. Han är tvärt om väldigt eftertänksam. Så min fråga till dig som lämnat kommentaren och verkar påläst är: Kan man vara eftertänksam och ha ADHD? Jag tror det. Det blir man kanske om man även har Asperger och är väldigt duktig på att tänka logiskt och analysera konsekvenserna av sitt handlande. Någon annan som vet?

6 kommentarer:

  1. Även om det inte är jag som är "anonym" kommenterar jag. Ja, de drag du beskriver hos din pappa tyder på att han är en av alla de som har både ad(h)d och ast. Lotta Abrahamsson och t ex Genrep beskriver mer om kombinationen. Jag själv tycks också ha fått många drag f diagnoserna och de har länge varit framgångsfaktorer, men i komb med tufft, människointensivt arbete o små barn med behov blev det en nackdel. Min uppväxt hadeockså varit mer harmonisk om man vetat om detta.

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket för det! Det känns skönt att få medhåll. Jag är ju ingen läkare eller psykolog. Jag har precis köpt Lottas bok, så jag ska läsa! Vad är Genrep? Hittar ingen författare. Vill gärna kolla upp.

    SvaraRadera
  3. http://genrep.wordpress.com/
    http://bloggmalplace.wordpress.com/
    http://m.ur.se/?id=163441#id_163441 lotta

    Några länkar bara. Om kvinnor dock.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! :) Behöver ju även läsa på om kvinnor, med tanke på dottern.

    SvaraRadera
  5. Syrran, du gör ett fantastiskt jobb med att sätta ord på allting. / Brorsan

    SvaraRadera