Translate

måndag 12 december 2011

Hos logopeden med lillasyster

I fredags var jag och lillasyster hos logopeden. Anledningen var att hon är sen med talet. Hon pratar men det är väldigt orent och mycket väsande. Jag måste erkänna att det oroat mig en hel del. På en föreläsning om ADHD hörde jag att de följt upp ett stort antal små barn som varit hos logopeden. Nästan alla hade fått en diagnos, när de blivit lite äldre. Inte för att vi tycker att lillasyster visar så många symptom på ADHD (egentligen bara talet och klättrandet), men man undrar ju ändå vad det sena talet beror på. Hur-som-helst så såg logopeden inga symptom på ADHD, utan hon tror att det "bara" är en mun-motorisk försening. Allt annat (förståelse, icke-verbal kommunikation osv) är normalt för åldern. Och logopeden brukar träffa många barn med ADHD, så hon vet verkligen vad hon talar om.

Dessutom lärde logopeden mig följande:
* Det är alltid bra med stödtecken (teckenspråk för bebisar). Det stärker kommunikationen och talet. Logopeden tyckte t o m att vi kunde återintroducera några tecken om vi ville. (Vi har gått ifrån det lite, eftersom talet börjat komma.)
* Man ska inte låtsas att man inte förstår, för att locka fram talet. Barn gör alltid sitt bästa. Får de inte fram orden, så beror det på att de är trötta. Det ska vara kul med kommunikation och målet är att bli förstådd. Man kan däremot upprepa det barnet sagt på ett korrekt sätt. Jag gör alltid det, och då nickar lillasyster glatt.
* Det är tryggt och bra för barnet att ha minst en förälder som alltid förstår dem, oavsett hur orent talet är. Logopeden tycker att det är bra att jag tolkar åt de andra. Pjuh, jag som haft dåligt samvete för detta. Som trott att jag gjort henne en otjänst.

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Synest dette er veldig interessant, ettersom vi er i ganske lik situasjon. Storebror (12) har asperger/adhd, men forsåvidt ingen forsinka (senad) språkutvikling. Han er ekstremt verbal, med enormt vokabular og god forståelse/bruk av begrep.

    Lillesøster på fem har ingen klare asperger/adhd-trekk, men derimot sein språkutvikling. Vokabular og koseptuell forståelse er heilt fin, men ho har problem med å danne enkelte lydar (k, g, kommer ut som t/d) og andre lydar er 'ureine' (e blir til æ, s blir til sj).

    Og vi er no hos logoped. Fint det du skriv om praktiske råd. Vi har ikkje fått så klare instruksar på kva vi IKKJE bør gjere, men eit program for trening. -Som skal vere lystbetont.

    Tenkte på det du skriv om kopling til adhd. Har sett studiar som i staden koplar til asperger (trur eg, evt. høgtfungerande autisme). Såvidt eg minnest kunne ein finne ein tendens til sein srpåkutvikling hos søsken som ellers ikkje hadde autistiske trekk. Kan ikkje finne studien i farta, men tenker at koplinga språkutvikling - autisme kan vere like viktig som språkutvikling - adhd...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för din kommentar! Intressant! Det visste jag inte och som du skriver är det ju samma för oss båda familjerna. Lillasyster uppvisar inga eller väldigt få tecken på autism. Hon tittar i ögonen, härmas, är social, klarar instruktioner i flera steg osv. Men det kan ändå höra ihop. För precis som jag själv har vissa av dragen, om än väldigt få och svagt, så kan ju hon också ha en liten släng av detta. Och det kan vara just detta, det sena talet. Vi har också fått övningar. Tre enkla sagor som vi ska läsa, och det ska vara kul.

    Och som jag skrivit om tidigare, så har M snarare än väldigt tidig utveckling av språket. Nästan abnormalt bra. Intressant det med! Men det var på bekostnad av grovmotoriken. Tal är egentligen motorik det med, motorik i munnen, och jag har hört att det är därför som barn sällan utvecklar både och samtidigt. Utvecklas det på ena området, står det andra still.

    SvaraRadera