Translate

måndag 2 januari 2012

Fel tröja på fritids

Vi har det inte så uppdelat i pyamas och skoltröjor, utan M sover och går till skolan i alla tröjor. Det blev så när han var liten och tyckte det var jobbigt att byta kläder. Vi struntade i att byta om till pyjamas. Valde våra strider och tyckte att det var viktigare att M kände sig bekväm. Numera byter han tröja vid läggdags om han kladdat ner sig vid kvällsmaten. Då har vi lärt honom att välja sina fulaste tröjor. Igår kväll valde sin hat-tröja, en brun med färgglada ränder på.

I morse tog maken M till fritids och det gick så klart bra, förutom att han glömde påminna M om att byta kläder. M hade hat-tröjan på sig när jag träffade honom senare på eftermiddagen. Jag frågade honom om det. "Ja, jag kom på det på fritids. 'Åh nej, har jag den tröjan på mig', tänkte jag." Jag dolde mitt flin. ( Det var jag som köpte den, och han är så fin i den.) Jag svarade: "Förstår du nu varför jag säger till dig att byta kläder varje morgon. Då händer inte det." Han förstod.

2 kommentarer:

  1. Jag har just hittat din blog och tycker den är jättebra o trevlig o full m bra tips.
    Här är en jättebra beskrivning av mamma som besöker sin autistiske sons klass. Hon har fantastiska liknelser. Som att han är en fön i en brödrost värld. Det går att rosta bröd m fön men det går till annorlunda. Men att en fön är bäst på annat som att torka hår... Och att tex ms viftningar edy får hon barnen att förstå genom att jmf det med att du måste skaka på foten när den somnat o du fått myror i den... Och att han upprepar saker, är precis som du när du har fått en sång på hjärnan o den bara inte försvinner.

    Läs hela via många länkar i den här länken:
    Www.momnos.blogspot.com/2010/03/toast-to-inclusion-autism-education-in.html?m=1

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ska absolut kolla in bloggen när jag sätter igång med att läsa en massa bloggar! Har inte hunnit hittills, men det är på gång! Speciellt de som skrivs av er som läser här. Ska bli intressant, eftersom jag tror att vi tänker lika.

    SvaraRadera