Translate

torsdag 10 maj 2012

Nytt kompisbesök: Tydlighet

Den där kompisen ("J") som var här senast, var här idag igen. Han ville ju komma hit minst 1000 gånger till, och frågade därför M så snabbt han kunde. M hade sett väldigt förvånad ut. Han behöver oftast få vänja sig vid nya saker. Kompisen var ju här i fredags, så jag frågade M om det kändes trevligt eller jobbigt att det var så snart igen. "Trevligt!" svarade M.

M vet också att om han tar med en kompis hem, så slipper han vara på fritids, och får gå hem direkt efter skolans slut. Jag är ju hemma på dagarna för tillfället, och han är mestadels på fritids för att lära sig leka med andra barn. Som jag sagt till M: Om han tar med en kompis hem och de leker tillsammans, så är ju detta uppfyllt utan att vi behöver fritids. (Han trivs jättebra på fritids, men han tycker ändå att det är skönt att få komma hem och göra det han själv vill.)

Kompisen hade sett fram emot att få spela Clouds & Sheep. Han blev inte helt glad på mig när jag växlade några ord med pedagogerna. "Nu har vi missat många minuter." sa han missnöjt. Vi löste det genom att springa hem (ca 80 meter). Vi tävlade. J var nöjd. Han vann tävlingen och minuterna var intjänade igen.

Innan de spelade så sa jag att de hade 30 minuter på sig. Jag satte ugnstimern så den skulle ringa när tiden var slut. Jag förvarnade när 10 respektive 5 minuter återstod. Sen var det inga problem att bryta deras spelande och gå och titta på lego och hoppa lite studsmatta istället.

Killarna klarar sig väldigt bra själva, men ibland behöver jag tolka lite. Social tolkning alltså. Jag hörde J frustrerat säga: "Jag vet inte vad jag ska göra. Fåren dör." M spelade vidare på sin padda. Så jag fick säga: "M hjälp J! När han säger så, betyder det att han vill ha hjälp av dig." Och jag lärde även J att han bör uttrycka sig lite tydligare och säga: "M hjälp mig!".


2 kommentarer:

  1. Vad roligt att det fungerar så bra :-)

    SvaraRadera
  2. Det där sista med social tolkning känner jag igen. Jag får sitta på superalterten o lyssna och sen försöka avgöra om de ska träna på att själva nå fram till varandra eller om jag ska hjälpa till och i så fall hur mycket...
    Så ibland är jag helt slut när de lekt...

    SvaraRadera