Translate

lördag 18 augusti 2012

Den gula kepsen

Lillebror har en gul keps. Det har bara blivit så eftersom gult är hans favoritfärg. Den har funkat perfekt för både honom och fröknarna. De kan faktiskt släppa lillebror utan att vara i närheten, när han cyklar runt på gården. Då är han nöjd och glad, och hamnar sällan i konflikter. Den gula kepsen gör att han syns lite extra, så de har lättare att hålla koll på honom, om han fortfarande sitter kvar på cykeln och så vidare.

Det här tycker jag är ett jättebra exempel på en billig och enkel sak man kan göra: Skaffa kläder som syns för det livliga och/eller "bitsugna" barnet. Visst kan man sätta på dem en lysgul reflexväst, men det pekar kanske ut dem lite väl mycket i onödan? Jag har hört fall där detta dock funkat perfekt, så visst kan man gör det också. Men kepsar och jackor i olika färger, kan ju vara ett alternativ. Jag har precis beställt 2 likadana nya fleecetröjor med lysorange på. Det blir nog att leta en gul vintermössa också.

Det är oerhört viktigt med ärlig återkoppling, och jag är så glad och tacksam för att jag får det av fröknarna. (Det pedagogen sa, vara bara att kepsen är perfekt. Det räcker ju!) Dagis kan självklart inte kräva att man ska köpa vissa färger på kläder till barnen, och fröknarna lär ju sig vem som har vad. Men ändå! Det är ju inte fel att hushålla med deras energi, om man kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar