Translate

onsdag 10 oktober 2012

Mat-och-sov-klocka

Så nu har vi äntligen fått upp en mat-och-sovklocka som jag tyckt vi behövt länge. Den vinner kanske inga designpriser, men den fyller sin funktion. Man får tänka "good enough" när livet är intensivt. Annars blir saker inte av. Och man får inte igenom de förbättringar som behövs, tillräckligt snabbt.

Maken köpte en plexiglasskiva som går att skriva på med whiteboardpenna, och så satte han dit en urtavla. Skivan kostade 80 kronor. Urtavlan vet jag inte vad den kostade (men jag kan uppdatera detta inlägg med den informationen). Naturligtvis kan man även använda en whiteboard, men vi tyckte plexiglasskivan blev snyggare. Och så är ju väggen vit bakom, så det funkar. Whiteboards har vi förresten vid båda ytterdörrarna, för att skriva upp saker som ska kommas ihåg när man ska iväg, t ex gympapåsen.



Urtavlan sitter så att vi har mer plats att skriva på där nere, än där uppe. Det är oftast vid frukost innan skola och dagis samt eftermiddag och kväll vi behöver styra upp vad som ska hända.

Vi tröttnade på att tjata på habiliteringen för att få en klocka med lysdioder, att sätta på väggen här hemma. Jag tycker nog att denna blev bättre dessutom. Man kan enkelt sudda och ändra schemat. Och man slipper trycka igång den. Och sönerna, som båda håller på att lära sig klockan, slipper lära sig något annat system med lysdioder.

Man kan ju anpassa själv hur mycket information som ska finnas och om man vill skriva eller ha bilder. Och om man ska ha en och samma färg eller olika färger. Förtryckta bilder att sätta fast med häftmassa funkar också antar jag. Jag skrev "LEK", eftersom jag tycker det är svårt att veta hur man ritar det. Och så håller även lillebror på att lära sig läsa lite och tycker att denna klocka är mycket spännande.

PS. Tittar ni noga, så ser ni mig.....



2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hehehe, David det var en god tanke. Om det inte hade varit för att lillebror gärna kastar bollar och andra saker omkring sig i huset, på vad som helst. Jag får ofta konfiskera bollar och annat. Vill inte ge honom några sådana idéer.... Men kanske en bild på en lugn aktivitet? En pusselbit t ex. Han gillar ju att pussla.

      Radera