Translate

onsdag 7 november 2012

Mösskepsen, fulladdad med positiv energi

Lillebror har haft en gul keps på sig, både inne och ute, under det varma halvåret. Han är känslig för solljus och starka lampor. Nu vill han fortfarande ha den på sig ute, fastän det är kallt.

Han känner inte riktigt när han är för varm eller för kall. Han kan gå med fleecetröja på sig inne och bli helt svettig. Man måste ofta påminna honom att ta av den. När vi ska hem från dagis, vill han inte ha overallen på sig, eftersom han inte kan springa lika fort i den. Så han springer hem i fleecetröjan och kepsen, fastän det är kallt. Som tur är, har vi bara 300 meter hem....

Känsligheten för solljuset, som ju även finns på vintern, bör tas på allvar. Så jag har köpt en mösskeps till honom. Ni vet en mössa med en liten skärm på. Tyvärr fick jag den inte på honom. Han vägrade och krävde den vanliga kepsen.

Så en solig, kall dag hittade en dagisfröken mösskepsen i facket och laddade den riktigt ordenligt med positiv energi:

"Nämen oj! Har du en sån fiffig mössa, som är en keps också?! BÅDE en mössa och en keps! Wow!"

Och så pratade de om hur häftig den var en liten stund. Lillebror fick ett stort leende från öra till öra och hade den på sig under hela utevistelsen.

Hans dagisfröken lyckades alltså med konststycket som jag fortfarande inte lyckats med: Att ladda mösskepsen med tillräckligt med positiv energi, för att han skulle låta den vanliga kepsen vara.

Att ladda saker med positiv energi, var något som ingick i Strategi-kursen (om ADHD) som jag gick förra hösten. Och det berättade jag också för hans fröken. Men självklart funkar detta knep på alla barn. Och ibland även på oss vuxna.....

"Allt går att sälja med mördande reklam: Kom och köp konserverad gröt!"

2 kommentarer:

  1. Tack för din blogg. Jag har börjat att följa den efter att stora killen, 5 år, fick diagnosen adhd med svårigheter inom autism i maj.
    Nu blev jag nyfiken på kursen. Vart gick ni den? Har du fler tips och råd på bloggen från kursen?
    Det är alltid intressant att hitta råd från de som är i en liknande situation och har förståelse.
    Mvh trollmor

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen! :)

    Jag gick kursen som HAB höll i. Du har säkert fått gå någon kurs om ADHD i samband med att han fick diagnosen. Men fråga efter Strategi-kursen! Det var 5 tillfällen á 3 timmar, och vi hade särskilt kursmaterial. Och de bästa tipsen har jag kommenterat i blogginlägg som börjar den 19:e oktober. Det var två olika kurser jag gick egentligen.

    Trevlig läsning! :)

    SvaraRadera