Translate

onsdag 21 november 2012

TEMA: Skola/förskola efter utredning

Sönerna har båda det jättebra, tack vare att vi har utrett dem och tack vare bra personal. Dagis och skola jobbar aktivt med att förstå deras speciella behov och förbättra för dem. Något som gett resultat, som inte låtit vänta på sig: Glada söner som mår jättebra och vill gå till skola och dagis! (Oftast...)

Förresten så har inte ens lillebror någon diagnos än, eftersom vi väntar på resultatet av utredningen. "Varför vänta?" tänkte dagisfröknarna som genast kallade in specialpedagogen. Hon har hjälpt dem med ett antal förbättringar utifrån hur lillebror fungerar. Gått på symptomen alltså. Som en dagisfröken sa: "Oavsett om han får diagnos eller inte, så har han speciella behov." Så klokt tänkt av dem!

Jag har skrivt ett antal blogginlägg om hur skola och dagis gör, när de gör rätt. Jag länkar några av dem och hoppas att ni får inspiration. Allt är inte perfekt, så klart, men man får ha lite tålamod och göra förbättringar efter hand som man kommer på dem. Och hjälpas åt. Att vara ett team kring barnet, där alla slår sina kloka huvuden ihop för att förbättra för barnet. Och där man inte klandrar varandra för barnets beteenden, som är orsaken till diagnosen och som barnet inte kan rå för.

Jag tycker att det är viktigt att man har förståelse för att NPF är svårt för skol- och dagispersonal. Visst ska de kunna det, men sån är tyvärr inte verkligheten..... Att ta hand om NPF-barn är  ofta oerhört svårt för oss föräldrar, som ändå har lärt oss hur de fungerar under lång tid. Om detta är svårt för oss - hur svårt ska det då inte vara för de som i bästa fall fått några timmars undervisning om NPF? De gör sitt bästa, de med..... Jag sitter med i föräldraföreningen, för att på lång sikt kunna lära rektorn, pedagoger och övrig skolpersonal hur NPF-barn fungerar och vad de behöver. Jag ser det som väl investerad tid och är glad att jag hinner och orkar.

Nedan finns mina blogginlägg. Här (på facebook) hittar ni inlägg på samma tema av andra bloggare.

--------------------------------------------------------
Om M som är 8 år och har högfungernade autism (Aspergers) och ADHD

Allmänt i skolan:
Föredömlig skolstart till andra klass
Om hur Ms resurs från dagis fick följa med till skolan och har lärt upp de andra
Ett långt inlägg om hur en bra resurs ska vara

Sen lite tips på hur man kan göra för att göra rätt för skolbarnen. Ms skola har gjort flera av dessa saker redan innan M började på skolan:
En skola för alla - enkla förbättringar som gör skillnad

Sen angående några detaljer som har stor betydelse för M:
M får ha tuggummi i skolan som hjälpmedel
Finmotorikproblem: M får skriva åttor på sitt vis

M hade mycket problem med att bajsa i skolan. Jag var där och såg förbättringar. Skolan gick med på samtliga förslag jag kom med! (Men riktigt alla behövdes inte.)
Han kan verkligen inte bajsa i skolan

Nåt som fortfarande inte är bra i skolan, men jag tänker försöka få personalen att förstå på sikt är att ordningsreglerna är diskriminerande mot alla med NPF.
Ordningsregler i skolan

Så här pratade jag med M om ordningreglerna:
Vår genomgång av ordningsreglerna

 --------------------------------------------------------

Om lillebror som snart fyller 5 år och har många drag av NPF. Eventuellt får han minst en diagnos i december.

Dagis förbättrar för lillebror
Räkna till 100 på dagis, för hyperaktivitet i sinne och kropp
Surfplatta på dagis
Lekar med tydliga regler
Toalett-pictogram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar