Translate

lördag 25 maj 2013

TEMA: Stöd från omgivningen - bokstavsord och ryggsäckar

Ikväll får ni ytterligare ett citat av Svenny Kopp, som kommer 50 minuter in i denna oerhört givande föreläsning:

https://www.youtube.com/watch?v=9Vufo7nMxvs

"Hur ska vi säga? Vad är ADHD? Att hålla på att prata om att det är bokstavskombinationer och sånt där. Jag tycker nästan att det är förenklande, det är ett schabloniserande som inte gynnar någon typ av kunskapsutveckling. Utan det är mera ett slags avståndstagande när man säger så. ADHD är ingen diagnos man ska ta avstånd till. Det är en allvarlig funktionsnedsättning, som för de som har det kräver all respekt. De har ryggsäckar att bära som många av oss har sluppit att bära i livet. Och det ska vi istället ha respekt för, tycker jag."

Det som är väldigt viktigt att tänka på, är att denna ryggsäck faktiskt är påklistrad. Den går inte att ta av. De kan inte hänga upp ryggsäcken på en krok, när den blir för tung att bära. Och de kan inte "skärpa bort" den. Den finns där alltid: 24-7-365! Så kanske ännu ett olyckligt ordval i NPF-världen, eller vad säger du Sabina?

När det dyker upp tankar som "Skärp dig!" och "Du kan om du bara anstränger dig lite mer", så tänker jag på den där ryggsäcken. Och så slår jag bort de där tankarna så fort jag kan, och ersätter dem med: "Nu behöver den här personen mitt stöd. Kan jag kompensera någon brist? Förtydliga något? Strukturera upp situationen? Möjliggöra vila?" För det är ju jag som inte har någon ryggsäck att bära, som har mest ork kvar.

4 kommentarer:

  1. Självklart håller jag med! :) Jag tycker fortfarande att det mest handlar om att de uttrycker sig så oklart hela tiden så att ingen liksom riktigt FATTAR vad det handlar om... Där har vi nog en hel att göra, du och jag och andra som vi... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut! Typ hela tiden. Varje dag. Förklara, förklara. Inte bara för våra barn. Man får se det som välgörenhet. Ens bidrag till en bättre värld.

      Radera
    2. Ja verkligen! Tur att man ändå liksom redan är inne på hela det här "världsräddar-spåret"... ;) Vet du vad, jag tror att alla de här neurologerna och psykologerna egentligen skulle behöva gå en charmkurs - "Fokus: Hur charmar man den vanliga befolkningen...?"

      Du kommer väl ihåg vad jag sade om föräldraintroduktionen till IBT och hur de pratade om "att dressera hundar"! :( Fy, ska minsann skriva ett inlägg om det också snart...

      Radera
    3. Ja, eller fatta vilka föräldrar de jobbar med. Såg du kommentaren på min facebook? Om att någon fått höra: "Vi jobbar bara med barn med NPF, inte med vuxna", angående egna svårigheter.

      Ja, skriv du om det! Trodde du hade nämnt det i ett inlägg, men jag kan ha fel.

      Radera