Translate

måndag 24 juni 2013

Varför ska ni åka till HAB?

Idag var maken och jag på habiliteringen utan barn. Det var för Ms räkning. Logopeden och specialpedagogen ska hjälpa oss att lära M hur man samtalar. Ni vet först så inleder man samtalet, sen upprätthåller man det och sist avslutar det. Man pratar om sånt som intresserar båda parter. Upprepar sig inte. Ställer inte frågor som inte är frågor egentligen. Man luras inte. Man låter den andre prata, också. Osv, osv.

När vi skulle åka så undrade M flera gånger varför. Han var rätt orolig och nervös inför att vara på fritids några timmar. Bara det säger mig att vi måste hjälpa honom att lära sig samtala bättre.... Jag visade honom följande enkla skiss, för att förklara varför vi behövde åka. (Klicka på bilden så blir det större.)


Jag gjorde en orange cirkel för vad neurotypiska barn behöver hjälp med att lära sig. Sen bredvid, lite in i den första cirkeln gjorde jag en lika stor grön cirkel över vad Asperger/ADHD-barn behöver hjälp med att lära sig. Det är viktigt att den är lika stor som den första, för självkänslan. (Jag använde en upp-och-nervänd skål.)

Jag exemplifierade med sånt som neurotypiska barn ofta behöver hjälp med: Matematik och att minnas vad som hände när de var små. Detta är två av Ms styrkor. Han förstår högstadiematematik nästan helt av sig själv och minns saker som hände när han var 1,5 år.

Därefter så exemplifierade jag vad området som täcks av båda cirklarna betyder - som jag målat gult: Sånt som alla barn behöver hjälp med att lära sig. Som att lära sig läsa. (Jo, jag vet att det finns enstaka barn som lär sig själva att läsa, men den diskussionen gick jag inte in på med M.)

Återstoden av Asperger/ADHD-cirkeln, den som enbart är för barn med Asperger/ADHD ("halvmånen"), exemplifierade jag med "prata med kompisar". Sånt som dessa barn ofta behöver hjälp med att lära sig. Jag förklarade för M att det är allt som finns i denna del (halvmånen) som maken och jag behöver lära oss. Att maken och jag från början bara kan det neurotypiska. Att det är därför vi behöver åka till habiliteringen. Så vi kan gå kurser i att lära oss om vad Asperger/ADHD-barn behöver hjälp med och därmed bli bättre föräldrar.

Nu vet jag att allt detta är rätt generaliserande. Och det var också delvis poängen. Han har just nu ett stort behov av att känna att han inte är ensam. Att det inte är något konstigt med honom. Att han är en vanlig Aspergare/människa med ADHD, som många andra.

Vi fick tips om att köpa boken: "Vad betyder det?" från barnhabiliteringen som hjälper barnen att förstå sin autismdiagnos. Både läkaren och logopeden säger att den är jättebra, så nu har jag beställt till M. Jag tror det är dags. Han behöver fler svar än de jag kan ge honom. Ni hittar boken här:

http://butik.autism.se/index.php?route=product/product&keyword=Vad+betyder+det&category_id=35&product_id=106

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar