Translate

torsdag 15 augusti 2013

Boken om gluten och mjölk av Micke Skribent

För 2 år sen, våren 2011, så var det några faktorer som samverkade och som ledde till att vi tog bort gluten ur familjens kost, och senare även alla komjölksprodukter. Det var att:

* M fick diagnosen ADHD, och hans psykiater tipsade oss om att testa att ta bort gluten och mjölk. Även lillebror började uppvisa symptom på ADHD. Han var enormt hyperaktiv.
* Maken fick diagnosen Crohns. Han googlade efter information och hittade några Crohns-patienter som hade blivit bättre på LCHF-kost, som ofta är glutenfri.
* Jag fick ett tips här i bloggen om en blogg som heter "Gluten och mjölk är källan till moderna sjukdomar". Jag läste i denna blogg, och där stod rent ut: "Ta bort all gluten och komjölk ur kosten, reducera samtidigt ditt sockerintag och utvärdera resultatet själv!" Det fanns inga produkter till salu i bloggen. Inget vinstsyfte. Bara det här budskapet om gluten och mjölk. Fair enough, tänkte jag. Jag läste en del inlägg och beslöt att ta bort först gluten och sen komjölksprodukter ur familjens kost.

Maken fick tyvärr börja äta cellgift ändå, för att vara säker på att få behålla hela sin tunntarm. Men ganska snabbt blev han bättre, trots att han fortsatte med mjölkprodukter. Det gick så snabbt att det inte kan ha varit cellgifterna som gjorde honom bättre. Det erkände också hans magläkare, som rekommenderade honom att sluta med cellgifterna. Maken har fortfarande inte fått något nytt skov, även om hans värden har varit lite förhöjda nu på sistone. Men det tror jag beror på att han har fuskat någon gång med maten.

Och jag själv blev av med både Candida och magproblemen. Jag har haft en orolig mage så länge jag kan minnas och fick diagnos IBS som 20-åring. På den tiden levde jag mest på bröd. Numera är magen så lugn, så lugn. Någon IBS har jag inte längre.

Resultatet för sönerna lät vänta lite på sig, men vi höll ut. Det tog ett halvår för M som då var 6 år. Men när resultaten kom var de enorma för båda sönerna. Ni kan läsa om det mer i detta gamla inlägg:
http://aspergermamma.blogspot.se/2013/02/tema-kost-sonernas-forbattringar.html

När vi äntligen fick bort gluten och mjölk ur lillasysters kost, så försvann hennes svåra eksem på benen. Några andra släktingar gick också över till glutenfri kost, och upplevde även de förbättringar av sin hälsa.

Så allt detta har gjort mig väldigt övertygad om att bloggskribenten har rätt i sak. Han sammanfattade därefter vad han kommit fram till i två böcker, av vilka jag äntligen läst ut den första. Finns att köpa här: https://www.halsotillstandet.se/)



Den första boken är ett uppslagsverk i kompakt format. Man kan lätt slå upp olika kapitel och läsa precis det man är intresserad av att veta. Och boken är sprängfylld med fakta och tips som man verkligen behöver om man är sjuk. Hjälp till självhjälp. Boken innehåller dessutom en massa detaljer om mekanismerna bakom sjukdomarna. Han beskriver även vanliga symptom, vilka brister man brukar ha och vilka tester man ska kräva att ens läkare gör.

Det som Micke (skribenten) har gjort är att på egen hand och av personliga skäl djupdyka i ämnet. Han har läst på studier, pratat med experter och haft kontakt med väldigt många människor som han tipsat om att äta gluten- och mjölkfri kost. Han har följt deras hälsa. Tusentals människor tackar idag honom för sin nyvunna hälsa.

Boken är verkligen ett imponerande verk med skrämmande fakta. Micke har gjort ett enormt jobb. Jag fattar verkligen inte hur han har kunnat läsa på så mycket. Han måste haft ett enormt driv och mycket tid. Och en fantastisk förmåga att se samband. Han har utgått ifrån symptomen vid celiaki, men är mycket tydlig med att detta gäller många fler än de som fått diagnosen celiaki. (Säkert oss allihopa, tänker jag.) Det är väldigt unikt att en privatperson har gjort det här arbetet, på en sån här hög medicinsk nivå. Det är för övrigt fler experter i världen som säger samma saker som Micke. Googla själva!

Min första undran till honom var varför han inte hade referenser inne i texten. Jag är van vid medicinska rapporter och där anges referenser i löptexten. Men hans svar är att han inte skrivit boken för läkare utan för oss "vanliga människor" och att det då blir för rörigt. Och intresserade läkare har ju dessutom referenslistan där bak. Jag förstår absolut hans tanke och hans motiv.

Sammanfattat kan man säga att budskapet är: Gluten förstör tarmarna. Gluten öppnar porten in till blodet där allsköns ämnen kan läcka ut, nedbrytningsprodukter av gluten och kasein, tungmetaller, gifter, med mera. Immunförsvaret reagerar på dessa ämnen, främst gluten och attackerar kroppens vävnader i försvar. Tarmen får svårare att göra sig av med gifter, eftersom den är skadad. Att tarmarna är skadade gör även att näringen inte tas upp optimalt, och att man därmed får brister på vitaminer och mineraler, vilket leder till olika sjukdomar. Och mjölken ger inflammation i tarmarna och kroppen i övrigt, samt bland annat cancer och åderförkalkning.

För övrigt så är jag helt övertygad om att forskningen kring de opoida peptiderna (nedbrytningsprodukterna) från gluten och kasein, stämmer. Jag tänker på hur sönerna varit. Att jag sett drogeffekter, bland annat att det var svårt att få kontakt med M som var enormt repetitiv, att vi sällan fick ögonkontakt med någon av dem, att lillebror inte kände någon smärta och att båda var enormt hyperaktiva. Det är läskigt att erkänna det för sig själv, men gluten- och kasein-resterna har tagit sig in i hjärnan på mina söner. Aldrig igen! Jag är väldigt glad att jag fått ta del av Mickes kunskaper och jag är evigt tacksam för att han tipsade mig och min familj om detta.

För att avsluta, så säger jag som Micke:

"Ta bort all gluten och komjölk ur kosten, reducera samtidigt ditt sockerintag och utvärdera resultatet själv!" 

------------------
PS. En kommentar om det som står om läkare i boken. Jag har lång yrkeserfarenhet av läkemedelsbranschen och jag kan bekräfta att det är så att oberoende experter används av läkemedelsbolagen vid framtagning av nya läkemedel. Och de vill naturligtvis ha lön för sitt arbete. Det är bra för sjukvården att deras läkare kan vara med, ha en talan och ha insyn när nya läkemedel tas fram. Och det är bra för läkemedelsbolagen att ha med sig dessa experter och få använda deras kompetens. Så klart. Men detta sätt att arbeta är inte optimalt eftersom det då uppstår ett jävförhållande som jag förstår att många uppfattar som rena mutor. Samarbetet bygger på att man följer yrkesetiken och också vågar säga ifrån och lägga ner dåliga substanser.

11 kommentarer:

  1. Hei
    jeg har erfaring med å fjerne melk fra kosten til min sønn som har Aspbergers da han var 7 år. Han ble mye mindre hyperakiv, men det tok ca. et år. Den gangen kunne vi sende inn en urinprøve til professor Raichelt, på Rikshospitalet i Oslo og få svar tilbake på hva han ikke tålte (melkeproteinintoleranse). Det er 15 år siden og forskningen må da ha kommet lenger!
    Sønnen min bruker i dag probiozym og spiser melkeprodukter, men jeg er i tvil om det er bra nok... Lykke til!
    Hilsen Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mona!
      Tack för att du berättar. Jag tror att de är väldigt duktiga i Oslo, men har inte haft kontakt med dem själv. Rekommenderade han probiozym? Jag vet att den finns, men tänker att det inte behövs om de undviker all mjölk. Även om de skulle få hjälp med att bryta ner kaseinet, så är jag inte alls förtjust i alla hormoner (IGF-1) som finns i mjölken.
      Tack och tack detsamma!

      Radera
  2. Är det bara komjölk som ska undvikas, eller även get- och fårmjölk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är även get-och fårmjölk som ska undvikas. Vissa säger att de klarar den bättre. Men mycket tyder på att vi inte är skapta för mjölk från andra djur.

      Radera
  3. måste bara få fråga tycker detta är så intressant men ex min morfar och min pappa uppväxta på bonngård bröd det dagliga och då pratar vi om en limpa per dag o mjölk flera liter min pappa har aldrig varit sjuk i tarmar eller nått sånt eller morfar så hur kommer det sig jag menar alla på den tiden drev ju bonngårdar m,m och blev aldrig sjuka min pappa dog hastigt av en massiv hjärtinfakt men har innan inte varit sjuk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Som det står i boken så bidrar mjölken till att ge hjärtinfarkt.

      Det går inte att säger något om något genom att bara titta på individer som levt länge och mått bra. Det finns ju de rökare som lever tills de är 90 utan att få KOL. Vet vet ju inte hur länge den individen hade levt om den inte hade rökt. Kanske till 100 år? Man måste alltid ha en kontrollgrupp. I ditt exempel jämngamla som lever utan gluten och mjölk. Kanske hade de mått ännu bättre än dessa bönder? Om man tittar på ursprungsbefolkningar som lever utan mjölk och gluten, så talar mycket för det. Leta upp Staffan Lindebergs forskning, så ser du. Naturfolken har inte våra västerländska sjukdomar som stroke och hjärtinfarkt. De kan mycket väl leva och bli gamla. Och de har inte hört talas om plötslig död på det sätt vi har. Deras åldringar mer "vissnar" och det tar en vecka. Läs boken ovan och leta upp Staffan Lindebergs forskning så ser du.

      Det är inte riktigt som vi har trott i detta land. De sjukdomar vi har, är inte så "normala" som vi tror.

      Radera
    2. Ursäkta att jag klampar in här. Och typiskt att jag inte hittar länken nu. Men jag har läst att förr i tiden fanns det inte så mycket gluten i mjölet utan det har ökats betydligt mer nu. Om det beror på att vi är mer kräsna när vi bakar eller vad det nu beror på vet jag inte. Därför finns dessa sjukdomar nu men inte lika mycket förr.

      Radera
  4. Hej!

    Det här är ett mycket intressant ämne! Är novis på ämnet men fascinerad. En liten reflektion till Anonyms inlägg, jag gissar att det är några år sedan din pappa och morfar levde på bondgården. Den mjölk de drack var troligtvis inte homogenoserad eller pastöriserad. De bakade säkert brödet själva osv. De senaste 30 årens industrialisering inom livsmedelsproduktionen som har lett till mer socker, fler tillsatser osv i maten bidrar också till att de generationer som växer upp nu blir ännu mer känsligare än vad våra tidigare generationer varit. Lägg därtill en annan typ av stress, exponering av andra gifter i inandningsluft,leksaker, material i kläder, möbler och annat vi omger oss med. Lite läskigt att tänka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mjölken förstörs ju genom att de värmer den och finfördelar fettet som sen kan tränga in överallt i kroppen. Till köpebrödet tillsätter man extra gluten för att det ska jäsa fortare. Tid = pengar. Vad som händer i tarmarna på folk, bryr sig inte bagerierna om.

      Radera
  5. Hejsan.
    Mycket intressant inlägg, 2 av mina söner har AD/HD, varav den ena är utvecklinsstörd samt ska utredas för autism, ena dottern ska utredas för AD/HD hon med.
    Sitter i skrivande stund och funderar på hur man ska lösa detta med gluten och mjölkfritt i skola o dagis för att verkligen se hur det hjälper mina barn.
    En av sönernas läkare på BUP sa att gluten kunde spela roll, så kanske med hennes hjälp i alla fall det ena barnet kan bli helt glutenfri.

    Bara att fortsätta kämpa vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stella!
      Välkommen hit. Jag har en hel del inlägg om kosten och sönernas förbättringar. Detta är mitt senaste och det länkar till en massa bra info.

      http://aspergermamma.blogspot.se/2013/10/lat-alla-som-vill-fa-testa.html

      Och jag är med i en grupp där vi föräldrar stöttar varandra med detta. Gå med! Hoppas vi ses där. :)

      https://www.facebook.com/groups/fantastiskaforaldrarkostgruppen/668103369888839/

      Radera