Translate

söndag 22 september 2013

Familjeråd

Vi har börjat med familjeråd. Anledningarna är flera:
  • Barnen börjar bli större och vi vill att de ska känna att de kan vara med och ha inflytande över vad som händer här hemma.
  • Vi vill gärna stärka familjekänslan. Inte för att den är dålig, men vi har beslutat att satsa på att göra saker tillsammans snarare än att hitta fritidsintressen för var och en. Våra barn behöver få vara hemma och vila. Och vara tillsammans.
  • Vi vill komma ut och göra fler utflykter och vi vill att barnen ska få vara med och välja. Hittills har de valt att gå till lekplats och åka ut till skogen, framför att sitta hemma hela helgen.
  • Vi har flera saker som vi behöver få med barnen på:  Att alla ska hjälpa till med att städa. Att alla ska sänka ljudnivån här hemma. Att renovera lite och göra andra saker när barnen är vakna.
Det går till så att vi har en eller möjligtvis två saker vi ska prata om. Mer än så orkar inte barnen. Alla får i tur och ordning berätta vad de tycker om saken. Så lyssnar alla. När alla har sagt sitt tar vi vuxna ett beslut. För att underlätta att hålla ordning på vem som har ordet, så skickar vi runt någon leksak emellan oss. Den som har leksaken, har ordet.

Igår hade vi familjeråd om skrikandet. Det gick bra. Barnen vill inte heller ha något skrik. Direkt efter familjerådet sprang barnen iväg och lekte. Mitt i kvällsmaten. Så jag ropade efter dem: 
"Vad hände nu? KOM TILLBAKA till matbordet!"
 

Då hör jag en liten röst som säger: "Mamma, vi har faktiskt haft familjeråd om skrikandet." 

Så familjeråden funkar tror jag. Kanske inte riktigt som jag tänkte mig. :D Men barnen lyssnar.



3 kommentarer:

  1. Det här är något jag funderat över... verkar bra! Ett sätt för barnen att både öva och få chansen till att göra sina funderingar hörda.
    Kan kanske även vara bra att kunna gå tillbaka till olika tankar vid tålamodsprövande situationer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt jättebra! Vi håller på fortfarande. Och vi är alla överens om att ingen ska skrika och påminner varandra om vad vi sagt på familjerådet om den saken..... :)

      Radera
  2. Haha, underbara ungar som påminner en om vad man kommit överens om! <3

    SvaraRadera