Translate

måndag 16 september 2013

Pärlplattor, matematik och talserier

Som jag skrivit tidigare är alla mina barn duktiga på matte. Och det är inte bara mina barn (med autism) som är duktiga på matte. Jag vet fler som är fascinerade av siffror och som kan se mönster i dem, och som verkar vara naturligt intresserade av talserier/talföljder.

Av en slump hittade jag följande film på YouTube om en talserie som kan representeras genom att man bygger ett torn i pärlor.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lsrgEtObdWM

Även den som inte tror sig vara duktig på matte kan se filmen. Så här blir tornet:



Ovanifrån:

 M gjorde sitt eget torn. Det kan representeras av: 4 (blå) + 3*2 (gula) + 2*2 (gröna) +2*1 (rosa) = 16 pärlor. Och man kan skriva det som en matematisk formel, men jag låter bli eftersom jag inte har något bra formelspråk här i bloggen.



Man kan naturligtvis addera vilka tal som helst och räkna. T ex: 3+10+7+3+15 kan se ut så här:


Och 5:ans gångertabell kan man illustrera genom att sätta på rad efter rad med 5 nya pärlor i en ny färg, så här. Här har jag och lillasyster räknat upp till 5 gånger 9. (Vill man räkna om gångertabellen kan man enkelt hålla för delar av pärlorna.)


Eller varför inte 16*16 som lillebror krävde att jag skulle räkna ut i huvudet, dvs utan miniräknare och utan att få räkna pärlorna. ("Det är fusk.")



Man kan göra väldigt mycket med pärlor. Det är fantasin som sätter gränser. Googla efter inpiration, speciellt på youtube. Lite från Wikipedia om talserier/talföljder:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Talf%C3%B6ljder


Vi har både stora och små pärlor, men min erfarenhet säger att de större är bättre till sånt här. Speciellt om man vill bygga torn. Då skulle det egentligen behövas pärlplattor i 3D, dvs med längre piggar, som en vassare spikmatta. Men det är kanske inte så barnvänligt....

Jag kommer fortsätta jobba med pärlor och ge barnen extramatte här hemma. Ärligt, så kommer de alla tråka ut sig i skolan annars. Så pass mycket före är de. M har redan förstått vad primtal är, och lillebror kan 3:ans gångertabell, t ex. Och jag som har läst mycket matematik på teknisk högskola (är civilingenjör i Teknisk Fysik), tycker givetvis att det är kul. Det kan hända att det blir fler blogginlägg om pärlor, talserier och matematik i framtiden....

Jag har tidigare bloggat om våra pärlplattor, om någon vill titta efter inspiration till lite mönster. Vissa barn kanske inte är så intresserade av matematik, men älskar mönster. Och det är ju utvecklande det med. Förresten, så kan det vara klokt att tänka efter hur man lägger fram detta för barnet. Gillar barnet matte: Säg att detta ÄR matte. Gillar barnet pyssel, men hatar matte, säg att det är PYSSEL.
http://aspergermamma.blogspot.se/2013/03/parlplattor.html
http://aspergermamma.blogspot.se/2013/06/tema-sommar-fritid-innepyssel-for.html

2 kommentarer:

  1. Bra tips, jag ska testa att skaffa lite stora pärlor också!

    Här hemma har vi precis hittat programmet Algodoo, det kan jag absolut rekommendera om ni inte har testat redan (gratis till datorn). Man bygger upp fysiksimuleringar med mekaniska grejer, vatten osv. Det är lite för svårt för vår lillkille att göra själv än så länge, men han tycker det är jättekul när vi sitter tillsammans.

    Igår när vi suttit en lång stund och jag behövde göra något annat kom jag på att han kunde göra en ritning på papper själv. Jag lovade att bygga i programmet likadant som han hade ritat sen när jag var klar. Och vips, så ville han rita också! Verkligen toppen!

    Dessutom kan jag nu förklara för honom vad jag gör på jobbet, eftersom jag sitter med ett liknande "vuxenprogram" hela dagarna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vilket bra tips! Snart är det jul. Imorgon ska lillebror på utflykt till ett experimentarium, så han blir kanske "biten".

      Himla smart av dig. Det låter som en bra lösning. Man SKA utnyttja deras intressen till att lära sig annat. Och så har ni kanske ett gemensamt intresse?! Tack för tipset!

      Radera