Translate

söndag 6 oktober 2013

Boktips: "Vad betyder det?"

Jag fick tips från barnhabiliteringen om boken "Vad betyder det?". Läs mer om boken på denna sida, där ni också kan beställa den:
http://www.autism.se/uc_content.asp?nodeid=77474

Där står:
"En bok som erbjuder barn med högfungerande autism och Aspergers syndrom en möjlighet att förstå sig själva och andra på ett positivt och uppmuntrande sätt."

Det kan verkligen hålla med om. Boken är skriven på ett fint sätt, som tar hänsyn till barnens känslor.

Egentligen så brukar jag vilja läsa färdigt alla böcker jag skriver om här i bloggen, men denna bok är mer en arbetsbok som tar tid att gå igenom med barnen, så jag vill tipsa er om den redan nu. M och jag, och så småningom även lillebror och jag, kommer förmodligen jobba med den i flera år framöver. Den är en manual både för barn och föräldrar. En manual för hur man ska hjälpa sitt barn på bästa sätt och en manual för barnet hur det kan göra i sociala sammanhang och en manual till hur människor (inklusive en själv) fungerar.

Just nu läser vi om kommunikation, och M orkar med ungefär 1-3 sidor åt gången. Det går inte att gå igenom mer, om han verkligen ska minnas budskapet. Jag läser ur den vissa kvällar, vid sängkanten. Det tar inte särskilt lång tid och ger honom några nya saker att fundera på. Och han har även chans att berätta varför han gör på vissa sätt, för mig. Otroligt lärorikt och viktigt för oss båda.

Ur underkapitlet "Att se till att någon lyssnar":
------------------------------------------------------
"Hur vet jag när någon av mina föräldrar eller lärare eller någon av mina kompisar lyssnar på mig?

* De lyssnar på mig om de just har frågat mig något och om de tittar på mig.
* De brukar lyssna på mig när de står nära mig och om deras ögon är riktade mot mig.
* Om de pratar, så lyssnar de inte på mig."
------------------------------------------------------

Kapitlet om kommunikation innehåller dessutom bland annat följande underkapitel:

Att börja säga något
Att lyssna och svara på vad någon säger
Att prata för mycket (hjälp att förstå varför barnet gör det)
Att ställa samma fråga flera gånger (hjälp att förstå varför barnet gör det)
Att avsluta ett samtal
Att prata för sig själv
Att be om hjälp

Och andra kapitel (än det om kommunikation) är bland annat:
Sätt att tänka
Sinnesupplevelser
Konstnärlig talang
Människor
Att förstå
Tankar
Skola
Kompisar
Att känna sig orolig.

4 kommentarer:

  1. Är så glad att jag hittat till din blogg, tack ska du ha!

    SvaraRadera
  2. Jag har fått den här boken som tips idag, av vår psykolog. Min son är 10 år, autistiskt syndrom och språkstörning. Jag är litet rädd att det är på för hög nivå för honom. Har du några andra tips på hur man kan berätta om autism? Du får gärna maila mig på jonathanmamma@hotmail.com om du vill...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Jag har skrivit rätt många olika inlägg om det här med att "Berätta om diagnosen". Du hittar dem genom att klicka på "Berätta om diagnosen" längst ner i bloggen. Jag kan tyvärr inte det här med språkstörning, eftersom mina inte har någon, så det får du tänka på när du läser vad jag skriver. De inlägg som jag främst rekommenderar är:

      http://aspergermamma.blogspot.se/2012/06/hur-jag-forklarar-varfor-vi-aker-till.html

      http://aspergermamma.blogspot.se/2013/06/varfor-ska-ni-aka-till-hab.html

      http://aspergermamma.blogspot.se/2013/09/detta-kommer-jag-saga-till.html

      Du får nog kopiera länkarna och klistra in i ett nytt fönster.

      Skickar dig ett mejl också, så kan du berätta mer om J där, om du vill.

      Radera