Translate

torsdag 28 november 2013

TEMA rutiner: I vår familj är de väl valda

Jag vet inte hur många olika anledningar det finns till att man har rutiner. Många misstänker jag. I min släkt har det varit främst två:
* För att skapa ordning i kaos och för att man därmed ska fungera bättre
* För att ge trygghet (ofta genom att man skapar ordning i kaos)

I vardagslivet, så har den här familjen inte så mycket rutiner. Vi har aktivt försökt att ha precis de rutinerna som vi behöver, varken mer eller mindre. Killarna är väldigt högfungerande, och mår bättre sen vi la om kosten för dem. Rutiner har ingen stor plats i vår familj. Detta är faktiskt mitt första blogginlägg med fokus på enbart rutiner.... Däremot så har vi ett tydligt schema för varje dag.

När M var liten så fick han för sig att vi skulle ha pasta på tisdagar. Det var sött till en början, men så hade vi slut på pasta en tisdag.... Och så ville han få in en annan standardrätt på onsdagen. Rätt opraktiskt. Vi testade att ta bort pasta-tisdagarna genom att inte nämna att det var tisdag, dvs att "glömma bort" den. Det gick hur bra som helst.. M märkte inte det nämnvärt och han fick pasta rätt ofta när han ville ändå, om han kom på att vi hade "glömt". Det var tydligt att denna rutin mest var något som han hade fått för sig. Inget som han egentligen behövde.

Jag tror att rutiner är mycket bra, när de behövs. Som t ex att ha en bra inarbetad rutin när man ska byta om på gympan. M klarar numera att vara med på gympan utan resurs, eftersom resursen jobbat in en bra rutin med honom. Det är också bra att ha en nattningsrutin. Om den funkar. Vår funkar äntligen sen vi började ge killarna lite Melatonin. Ibland kan rutiner behöva lite hjälp, tänker jag.....

Vi vuxna har också nattningsrutiner. Det är bra, för då glömmer man inte något och går ner i varv. Jag tittar t ex över det barnen ska ha med sig nästa dag, tittar i kalendern, stretchar lite, hänger tvätt om det behövs, tvättar mig och läser några minuter i sängen. Maken har sin rutin och i den ingår bland annat att lägga undan alla knivar i köket (så de inte syns för en eventuell inbrottstjuv eller barn som vaknar tidigt), kolla att alla dörrar är låsta och larma på. Han är förstås inte helt rigid. Det går bra att jag larmar på också. Men det ingår i hans rutin att ha koll på detta. Och det är ju sunt.

Ibland så är rutiner eller ska vi säga traditioner något gör rätt många människor inflexibla. Som julen t ex. Vissa saker bara "ska vara", som t ex den hemgriljerade skinkan (som man inte orkar äta upp innan den blir dålig), Janssons frestelse (det blir ingen jul utan), jultomtebesök (fastän barnen hunnit bli vuxna för länge sen), Kalle Anka klockan 15 (som man sett minst 30 gånger redan). Och på nyårsafton: The same procedure as always. Och det är ju inget fel med det egentligen om alla inblandade vill ha det så. Men kanske man ska vara lite ödmjuk mot de som behöver rutiner för att få en fungerande vardag...... ;)


Grevinnan och betjänten:
http://www.youtube.com/watch?v=0N9AuK5fxZM

2 kommentarer:

  1. Visst är det intressant att många har rutiner runt exempelvis julmat som du skriver men har svårt att acceptera att det finns vardagsrutiner för andra ;)
    Vi har själva en hel del rutiner här hemma, både som behövs för mig och för man och barn. Som du också skriver så är det ju bra att ha sunda rutiner som din man och knivar, lås och larm. Jag har en liknande grej som din pappa med "Godnatt och sov gott", hihi. Jag liksom bara måste säga "puss godnatt, sov så gott, ses imorrn" till alla fyra andra i familjen annars blir jag orolig och kvällen/natten blir knas. Jag älskar att titta in här ibland och få lite lugnande igenkänning i dina texter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen! :) Tack för att du förklarar hur min pappa förmodligen kände det. Han hade svårt att somna, så det verkar logiskt. Jag är glad att jag förstod detta på slutet. Jag lät honom ha sin rutin. Det är ju egentligen rätt lite begärt. ;) Och gratis.

      Radera