Translate

måndag 1 september 2014

Tema extra stöd: Smockor och seriesamtal

I morse så gick jag med lillebror till skolan som vanligt. Jag pussade honom hejdå och han sprang iväg. Jag växlade några ord med pedagogerna. Jag hörde efter om de ville gå med mig på en kurs för hur man skriver seriesamtal, dvs förklarar sociala situationer med streckgubbar. Det ville de väldigt gärna. Det behövs säkert inte bara bra för lillebror utan säkert för andra barn, kanske alla.

Det var dags att gå in. En pedagog började spela på tamburinen för att samla barnen. Jag såg lillebror på håll. Han stod där tillsammans med ett annat barn och en av pedagogerna satt på huk och pratade med dem två. Jag hörde att någon av dem grät, så jag gick fram till dem. 

Båda killarna grät. Lillebror hade slagit den andre killen. Anledningen? Jo, den andra pojken hade gått utanför förskolebarnens område och lillebror hade blivit rädd att det skulle hända pojken något, så lillebror hade gått fram till honom och sagt till och smockat till honom. 

"Varför sa du inte bara till en fröken?" undrade jag.

Lillebror snyftade så hela han skakade.

"Det kunde jag inte. Det hann jag inte. Om jag hade sprungit eftej en fjöken hade han spjungit iväg och föjsvunnit."

Fler tårar:
"Jag blev tokaj (=tokarg) på honom."

Lillebror upplevde alltså obehag för att tyckte att pojken satte sig själv i fara. Lillebror försökte rädda honom kvar, om än med en lite väl barsk metod.... 

Det inte alltid är som det ser ut när barn slåss. Det är bra att fråga "varför" innan man börjar skälla. Skäll i det läget hade gjort lillebror ännu mer förvirrad och ledsen. (Men det var ingen som skällde. Vi har bra pedagoger.)

Där har vi lite att jobba med; att lära lillebror hitta andra strategier..... Och hur andra upplever tillvaron och hur de tänker. Att göra en cost-benefit-analys, dvs är det värt att smocka till någon för att man tror att de håller på att springa utanför skolans område? Hade pojken verkligen tänkt försvinna eller skulle han ha sprungit tillbaka? Hur upplevde han smockan?

Kursen på barnhabiliteringen kommer komma väl till pass.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar