Translate

onsdag 10 december 2014

TEMA TRADITIONER: Årets luciafirande i vår familj.

I år är det fjärde året i rad som vi skippar luciafirandet på dagis. I år är det sista året för lillasyster som börjar skolan nästa höst. Hon har ju inte NPF men vill ändå inte gå upp så tidigt på morgonen, vara utomhus och lussa för alla föräldrar i mörkret. Denna gång försökte jag trycka lite extra på fördelarna för att jag tror att lillasyster kanske hade gillat det ändå. Men nej, hon vill inte. Och hon slipper. Hon kan lussa lite hemma om hon vill och sen har faktiskt barnen i hennes grupp lussat för varandra lite igår i samband med att de hade en teaterföreställning. Det räcker nog.

Något som är nytt för i år är att Ms klass, fyrorna, ska lussa för hela skolan. M ska vara stjärngosse och vi tror det ska gå bra. Det största problemet är att M är orolig för att vi inte ska hinna fixa några vita bambustrumpor till honom att ha under linnet. Men han är så pass flexibel numera att det säkert går att ta ett par andra strumpor om de jag beställde igår kväll inte hinner fram. Och så är han lite orolig för att barnen (tomtarna) bakom honom ska råka tända eld på hans långa hår. De ska tydligen ha ljuslyktor. Och den oron kan jag faktiskt förstå. Det är inte så behagligt när någon går bakom en med levande ljus. Jag har själv varit Lucia en gång och hade stearinljus i håret och det kändes lite oroligt.....

Förskoleklassen har inte planerat något firande och jag tror inte att lillebror kommer vilja klä ut sig, men vi får se. Han kommer i alla fall bli erbjuden att göra det här hemma.

Mitt bästa tips till er alla är att göra det som själva passar er och era barn. Det finns inget som säger att man måste vara med. Man kan lika gärna stanna hemma och mysa som vi gjort i flera år. Och luciafirandet kommer igen nästa år. Man får fler chanser. Och kanske vill barnet vara med då, som M i år?

Så här resonerade vi tidigare år:

http://aspergermamma.blogspot.se/2013/12/tema-tradtioner-vi-skippar.html

http://aspergermamma.blogspot.se/2012/12/tema-traditioner-luciafirande.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar