Translate

fredag 29 januari 2016

Samtal med hab-psykologen

Idag så pratade jag med psykologen på habiliteringen. Vad hon sa i punktform.

  • Hon bekräftade att Ms oro och ångest är ett symptom på utmattning. (Hon har jobbat en hel del med det, så det kändes förtroendeingivande.)
  • Det är bra att öva M på att välja, så att han lär sig med erfarenhet att det brukar bli bra när man väljer och att det är ok att välja fel.
  • När det gäller oro för att tankar ska bli sanna, så bör man prata om det att det bara är tankar. Och göra övningar som: "Tänk att jag blir en groda." och så blir man så klart ingen groda. 
  • Mindfulness kan hjälpa och jag ska bli uppringd av en kollega till henne som är utbildad på mindfulness.
  • Det vi måste göra är att minska på stressen och få skolan att ändra på det som inte funkar - ja det som jag i princip redan gjort de senaste dagarna.
Så nu återstår bara att göra. Att genomföra förändringarna både hemma och i skolan och försöka hitta vila för M.

En positiv sak hände idag. Han plockade själv upp religionsboken och började läsa på läxan. Han läste t o m de sidor som de egentligen hade hoppat över. Av intresse. Jag tar det som ett gott tecken på att vi är på rätt väg. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar