Translate

tisdag 9 maj 2017

Stressig morgon - utflykt för lillebror

Nu sitter jag här och hämtar andan. Alla barnen är lämnade och klockan är bara 8.30. Fantastiskt! Lillebror har varit både morgontrött och svår att lämna på sistone. Han kan inte sluta krama på mig och får ångest när jag går. Idag är han dock på utflykt så vi fick anstränga oss lite extra för att hinna i tid.

Kort och gott, min morgon:

06.30 Klockan ringer

06.40 Går upp. Sätter på 2 ägg på kokning till M, rör ihop en omelett till lillebror, tar fram en skål med kikärtor till M, värmer vita bönor i tomatsås till lillebror, tar ut en skål med blåbär på tining till lillasyster.

6.50 Väcker M. Går tillbaka till köket och fortsätter packa matsäcken till lillebror som jag blev halvklar med ihåg kl 01 på natten, när köket var städat.

7.00 M säger att han måste ha nässpray. Ger honom. Fortsätter packa. Säger till maken att klockan är 7. Stoppar en iPad under näsan på lillebror för att han ska vakna av det blåa ljuset. Äggen är klara. Dukar fram. Sätter på en film för att se om den kan väcka barnen.

7.10 M behöver mer nässpray. Ger honom respen-A och Nystimex mot candidan. Försöker väcka maken och lillebror igen. Lillebror vaknar och börjar spela iPad.

7.15 M sitter upp i sängen och vill att jag ska leda ut honom till matbordet. Säger åt honom att gå själv, men möter upp halvvägs. Sätter på en film i hopp om att barnen ska sitta still och äta. Lillebror spelar dock iPad i sovrummet. M äter själv kikärtor och med stöd av mig även sina ägg. Jag ger honom hans vitaminer och borstar hans hår.

7.20 Lillebror kommer till matbordet. Behöver stödmatas för att komma igång och äta.

7.25 M får ha ätit klart. Går på toa. Jag hjälper honom klä på sig och borsta tänderna.

7.35 Taxichauffören knackar på dörren och jag leder M ut till taxin. Med sig ligger 2 energimuffinsar i väskan.

7.40 Går upp och försöker väcka lillasyster. Säger åt maken att komma upp. Han sover som en sten  (funderar på om han inte ska kolla upp sina snarkningar så han inte har sömnapné) men han vaknar och går upp. Lillebror äter lite själv och blir matad lite grann. Jag gör två mackor till lillasyster och lägger fram.

7.45 Lillasyster vaknar. Lillebror får ha ätit klart. Jag säger åt honom att gå och kissa och då börjar han protestera att han inte vill stressa. Känner lite panik för att han ska sätta sig på tvären dvs låsa sig då bussen går 8.10, visserligen från skolan som vi bor granne med, men ändå..... Kommer på att jag kan göra detta till olika nivåer. Något han förstår mycket bra. Nivå 0 är att inte göra något alls, nivå 1 långsam som en snigel, nivå 2 ganska långsam, nivå 3 normalt, nivå 4 skynda sig och nivå 5 stressa. Jag sa att om vi har nivå 3 dvs normalt hela tiden så hann vi utan att stressa. Men om vi råkar snigla oss så kan det hända att vi måste stressa sen. Han förstod utan protester. Det gick bra när jag peppade honom och sa att han var duktig och att vi fortfarande var på nivå 3. Dvs han gick på toa, klädde på sig (med stöd av mig) tog på sig skorna, borstade tänderna och gick ut i normal takt.

7.50 Vi går till skolan för att hämta upp matsäcken från skolan. Lillasyster får äta frukost ensam. Maken har åkt till jobbet. Jag visar resursen och lillebror vad det finns med för mat. Lillebror får näsdukar (pollenallergi?) och torkade bananer så han står ut med lukten i bussen. Som reserv har han citronolja att lukta på.

8.00 vi går ut och väntar på bussen. Lillebror vill gå i förväg och jag låter honom. Resursen har paxat platserna längst fram eftersom vi tror lillebror är lite åksjuk. Jag väntar med lillebror som vill gå på sist så han slipper sitta i bussen längre än nödvändigt. Han kramar mig som en liten klängapa och säger att han måste ha med sig ett gosedjur. Det har jag inte packat för jag kan tänka mig gråten, gnället och besväret när ett gosedjur tappas bort i en skog 30 minuter härifrån.... Men han har med sig ett kort på mig och honom som han kan titta på under dagen om han saknar mig. Han accepterar det och går på bussen. Jag försöker ta ett snabbt farväl och ställer mig i ett buskage och tittar så bussen verkligen åker och så han inte kommer springandes efter mig. Bussen åker. Går hem.

8.15 Kommer hem och hittar lillasyster ledsen. Hon står och försöker ringa mig, men mobilen ligger hemma eftersom den också är hennes fjärrkontroll till barnprogrammet. Hon är stressad för att det snart ringer in. Hon har ätit och bytt om. Jag kramar om henne och säger att jag älskar henne och alltid kommer tillbaka och hjälper henne. Vi hjälps åt med det sista och går iväg till skolan.

8.20 Det ringer in. Jag väntar lite hos lillasyster nu när jag för en gång skull inte har lillebror att lämna efteråt. Hon hinner bli glad. Visar mig sin uggla som hon gjort i lera. Går hem.

Lite smått stressig och utmattande morgon, men det gick! Ha en fin dag alla! Ikväll är det fotbollsträning för lillebror och lillasyster. Mer om det sen och hur vi har förberett honom för det. Det är hans första gång. Men först till jobbet och leverera data till en kund. Deadline idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar