Translate

torsdag 17 maj 2018

Det här med val

Det här med val är alltid svårt för mina killar. Jag brukar försöka förenkla valen när det går och jag märker att stressen för barnet är för högt.  Val brukar medföra ångest. För tänk om man väljer fel. Oj vad man ska klandra sig själv då för sitt misslyckande. Bättre då att inte lägga upp valet för dem så det kan leda till ett misslyckande (lika lätt).
T ex så var maken och handlade nya skor till lillebror (utan att lillebror var med). Maken ringde från butiken för att höra om lillebror ville ha svarta eller blå-oranga skor. 
Jag ropade upp till lillebror som satt vid datorn och kopplade av (och nog inte ville bli störd med ett val): 
"Vill du ha blå-oranga skor?" 
"Ja, det vill jag." svarade han.


Så var den saken klar. 

Hade han fått välja mellan svarta och blå-orange så hade det tagit längre tid och kanske skapat ångest. Visst ska han lära sig att välja men det tröttar ut med för många val. Och min förhandsinfo säger att han kommer bli nöjdare med blå-orange. Han bryr sig dessutom inte så jättemycket om färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar